Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów 380-RS5-3JDK
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
Wykład: 15 godzin
Ćwiczenia : 30 godzin
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w zajęciach 45 h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h
Przygotowanie do zajęć: 33 h
- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20 h
Razem: 100 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 42 h/ 1,8 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym: 53 h/ 2,2pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5, zna i rozumie różnorodne uwarunkowania edukacji, rehabilitacji i terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
KA7_UW1 , potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;
KA7_UW4,umie diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
KA_7UW5, potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
KA7_UK1,jest gotowy wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji;
KA7_KK1 jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), projekt, ćwiczenia praktyczne
Literatura
Brzezińska A.I, Matejczuk J, Ratajczyk A, Mielcarek M. Skrzynka z narzędziami Wiek przedszkolny Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Knopik T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ORE, Warszawa2018.
Krakowiak K. (red.) (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa 2017.
Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa 2020.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.
Rękosiewicz M, Kram A. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. file:///C:/Users/user/Downloads/NDN_Monitoring_3_Edukacja_wczesnoszkolna.pdf
Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010.
Zych A. Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.
Zwierzyńska E. Poradnik dla nauczycieli. Poznawanie klasy szkolnej. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: