Metodyka pracy w grupie zróżnicowanej 380-RS5-3JDM
Forma studiów: studia stacjonarne
Status przedmiotu: specjalnościowy
Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V
Wymagania wstępne:
Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to przedmioty z modułu obejmującego przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład - 15 godzin
Ćwiczenia - 15 godzin
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach – 15 godz.
Udział w ćwiczeniach – 15 godz.
Udział w konsultacjach – 10 godz.
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 15 godz.
Przygotowanie prezentacji – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. -1,5 ECTS
o charakterze praktycznym: 45 godz. – 1,5 ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć (KA7_WG9)
U_01 Potrafi komunikować się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i stosować metody wspomagające komunikowanie się (KA7_UK3)
U_02 Potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć (KA7_UO2)
U_03 Ma rozwiniętą umiejętność dostosowywania się do specyfiki funkcjonowania uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA7_UO4)
K_01 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela (KA7_KO1)
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, praca z tekstem, wykład, metoda projektów
Zaliczenie na ocenę na podstawie: frekwencji (obecność obowiązkowa, dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność bez konieczności zaliczania na konsultacjach w wymiarze 2 godzin), testu, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych.
Literatura
• Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013.
• Bernard H. S., MacKenzie K. R., Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk 2000.
• Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
• Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010.
• Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD.
• Florek A., Dziecko w grupie. Wyd. Pedagog, Warszawa 2010
• Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2010.
• Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017.
• Głodkowska, J. (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.
• Głodkowska, J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017.
• Kozak, A., Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
• Kruszewski K. Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999.
• Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004.
• Kujawiński J., Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, Wyd. UAM, Poznań, 1978.
• Kuźma J., Morbitzer J. (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.
• Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia : dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977.
• Pawlik, J., Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. ENETEIA, Warszawa 2008.
• Preuss-Kuchta L., Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1996.
• Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000.
• Reid J, Forrestal P, Cook J; Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa 1996.
• Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4.
• Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491).
• Sajdak A., Indywidualizacja w nauczaniu [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.2, G-Ł / red. Ewa Różycka, Wyd. Żak, Warszawa 2003.
• Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
• Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010.
• Więckowski R., Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975.
• Zińczuk M., Popławska A., Komunikacja „w grupie” i „z grupą”- ujęcie dydaktyczne, [w:] Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki (red.), wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009.
• Zińczuk M., Karpińska A., Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: