Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-3JDO
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
Wykład: 10 godzin
Ćwiczenia : 10 godzin
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w zajęciach 20 h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h
Przygotowanie do zajęć: 8 h
- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 22 h/ 0,9 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym: 28 h/ 1,1 pkt ECTS
W cyklu 2023:
Tematyka wykładów: |
W cyklu 2024:
Tematyka wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG5,zna koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania procesów edukacyjnych
KA7_WK4,zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
KA7_UW4, umie diagnozować złożone sytuacje edukacyjne i terapeutyczne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
KA7_UK2, potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;
KA7_UO2,jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne
KA7_KO1 jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń),
• aktywność na zajęciach.
• wykonanie i omówienie zadania projektowego
Skala ocen:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.
Wykłady - Egzamin pisemny
Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- zaliczenie ćwiczeń
- obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu)
Literatura
Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.
Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020
Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016
Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.
Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2009.
Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010.
Zaremba L. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE
oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.
W cyklu 2023:
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. |
W cyklu 2024:
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: