Kultura organizacyjna i wsparcie szkoły włączającej 380-RS5-3JDU
Pedagogika specjalna
Jednolite studia magisterskie
profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
3 rok, semestr letni
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, projekt zespołowy, dyskusja grupowa, zadania indywidualne, praca z tekstem, konsultacje.
Metody dydaktyczne uwzględniają zróżnicowane potrzeby studentów w grupie zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
2 punkty ECTS
Udział w wykładach – 15 h, udział w ćwiczeniach - 15 h, przygotowanie do zajęć – 6h, udział w konsultacjach - 4 h, realizacja zadań projektowych- 10 h, przygotowanie do zaliczenia – 10 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h, 1p ECTS, o charakterze praktycznym 26 h, 1p ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
-podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących: KA7_WG1
- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca: KA7_WG8
Student potrafi:
-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych: KA7_UW1
-wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: KA7_UW5
-pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów: KA7_UO1
Student jest gotów do:
- działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty: KA7_KR1.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca w grupach, prezentacje zespołowe, konsultacje indywidualne, praca z tekstem.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Sposób zaliczenia przedmiotu w przypadku studentów zgłaszających szczególne potrzeby edukacyjne zostanie ustalony indywidualnie.
Literatura
Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków 2011.
Augustyniak E. (red.), Kultura organizacyjna szkoły rozwijającej się. Kraków 2011.
Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019.
Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P., Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski, (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole
FRSE, Warszawa 2019.
Hofstede G., Kultury i organizacje. Warszawa 2000.
Senge P, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Kraków 2002.
Sikorski Cz., Kultura organizacyjna. Warszawa 2002.
Skotnicka B., Szkoła inkluzyjna jako organizacja ucząca się, https://kn.pfron.org.pl/kn/poprzednie-numery/427,Szkola-inkluzyjna-jako-organizacja-uczaca-sie.html
Tuohy D., Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa 2002.
Tołwińska B., Synergia i proaktywność w kulturze szkoły. „Studia Pedagogiczne” 2011, t.LXIV
Zamkowska A., Kultura szkoły włączającej uczniów z niepełnosprawnościami,
„Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. XXXVI, z. 2/2017, DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.33
Zamkowska A, Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych, https://www.researchgate.net/publication/323616200_Ksztaltowanie_kultury_szkoly_wlaczajacej_w_doswiadczeniach_zagranicznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: