Metodyka kształcenia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 380-RS5-3JFU
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: III rok/ 6 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz. - wykłady; 10 godz. - ćwiczenia
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w wykładach 10h
- Udział w ćwiczeniach 10h
- Przygotowanie do ćwiczeń 12h
Przygotowanie zadań projektowych – 8h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim: 10+1 = 11h
Razem: 53h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 23h/ 0,9 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 30h/ 1,1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG5 – zna wybrane koncepcje pedagogiczne w rozwoju myśli terapeutycznej, podstawowe koncepcje etiologiczne dysleksji rozwojowej;
KA7_WK4 – zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
KA7_UW4 –potrafi rozpoznawać symptomy specyficznych trudności w uczeniu się w oparciu o narzędzia diagnostyczne odpowiednie do wieku dziecka/ucznia;
KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody, zasady terapii pedagogicznej do potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
KA7_KO1 - rozumie zasadność i wykazuje gotowość do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), metoda ćwiczeniowa
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne
Literatura
Literatura podstawowa:
• Bogdanowicz M. (1994). O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin: Wydawnictwo Popularnonaukowe "LINEA".
• Bogdanowicz M., Borkowska A. (2010). Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz. I, MEN, Warszawa.
• Czajkowska I., Herda K. (2001). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP, wyd. 4.
• Górniewicz E. (1995). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wydawnictwo adam_ marszałek.
• Gruszczyk-Kolczyńska E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.
• Skałbania B., Lewandowska-Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Literatura uzupełniająca:
• Bogdanowicz M. (2011). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk: HARMONIA UNIVERSALIS.
• Pętlewska H. (2003). Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
• Skorek E. M. (red.) (2010). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
• Skorek E. M.(red.) (2010) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: