Edukacja włączająca w Polsce i na świecie 380-RS5-4JDJ
Profil studiów - ogólnoakademicki;
Forma studiów - stacjonarne,
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne,
Rok studiów - 5 rok, jednolite studia magisterskie
Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania edukacji włączającej w Polsce i na świecie powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne - metody warsztatowe, dyskusja, praca zespołowa, konsultacje indywidualne;
Punkty ECTS - 1
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 15 godzin, realizacja pracy zespołowej - 5 godzin, konsultacje – 5 godzin;
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godzin i 0,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godzin i 0,5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG8,
Absolwent zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;
KA7_WK2,
Absolwent zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;
KA7_KR1
Absolwent jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty;
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, udział w projekcie oraz obecności studenta na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie wymaga zaliczenia, pod warunkiem, że nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który był nieobecny na czterech zajęciach. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.
Literatura
Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011
• Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia,
innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011
• Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a, Warszawa 1998
• Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1
• Integracja uczniów w szkołach w Europie Raport Eurydice ze środowisk migranckich Polityka poszczególnych krajów i stosowane rozwiązania, Eurydice 2019
• Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Raport UNICEF 2018
• Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014
• Podgórska Jachnik D., Raport merytoryczny, Edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020. Warszawa 2021
• Przybyszewska D., Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. „Studia Edukacyjne” 2016, nr 39
• Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne”, red. Z. Gajdzica, Kraków 2007
• Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012
• Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
• Włączanie i edukacja: dla wszystkich, bez wyjątku. Światowy Raport nt. edukacji. PAryż 2020
• Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3
• Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008
• Zawiślak A., Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej. W: Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne”, red. Z. Gajdzica, Kraków 2007
• www.eurydice.org.pl
• www.ibe.edu.pl
• www.ore.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: