Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIF
Przedmiot realizowany jest na IV roku jednolitych studiów na kierunku Pedagogika specjalna, w semestrze zimowym. Forma zajęć: wykład w wymiarze 15 h.
Cele:
- poszukiwane optymalnego modelu niepełnosprawności,
- omówienie przyczyn niepełnosprawności intelektualnej,
- przypomnienie o podziale niepełnosprawności intelektualnej na stopnie,
- charakterystyka edukacji w Polsce z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej
Nakład pracy Studenta:
A) w kontakcie bezpośrednim 15h - 0,5 pkt ECTS
B) w kontakcie pośrednim: studiowanie literatury, przygotowanie się do zaliczenia - 15 h - 0,5 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej
przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi,
społecznymi i medycznymi
Absolwent potrafi:
- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki
specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych
problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych,
resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego,
Absolwent jest gotów do:
- bycia wrażliwym na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego
Kryteria oceniania
Metody pracy:
- prezentacje przygotowane przez prowadzącego
- dyskusja
- analiza treści obejrzanych filmów,
- konsultacje indywidualne
Kryteria oceniania:
- obecność na minimum 4 wykładach (51%),
- pozytywnie napisane zaliczenie pisemne (Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia: właściwy i poprawkowy. W sytuacji braku obecności w dniu zaliczenia bez podania przyczyny i usprawiedliwienia, Student traci jedno podejście
Literatura
Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G., Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2022.
Zasępa E. (red.), Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2020.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza , terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
Wołowicz-Ruszkowska A., Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ( w tym z Zespołem Downa i niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego. Podręcznik dobrych praktyk, ttps://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/p/2393_P_D_P__Wsparcie_osob_z_uposledzeniem_umyslowym.pdf
Kijak R.J., Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: