Teatr w pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIJ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu nauki:
1. zna elementarną terminologię stosowaną w teatrze i rozumie jej źródła oraz zastosowania w edukacji i terapii;
2. ma elementarną wiedzę o metodyce pracy teatralnej i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
3. zna podstawowe założenia improwizacji teatralnej oraz pedagogiki teatru i wie jak wykorzystywać je w pracy edukacyjno-terapeutycznej;
4. zna różnorodne ćwiczenia teatralne oparte na pracy z wyobraźnią, emocjami, ciałem, głosem i wie, jak stosować je w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
5. zna i odnosi do własnych zasobów różnorodne formy tworzenia scenariuszy teatralnych wykorzystywanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;
6. zna pochodzące z Polski i z zagranicy przykłady dobrych praktyk w zakresie realizacji działań teatralnych z osobami z niepełnosprawnością;
7. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne zawiązane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań
Kryteria oceniania
Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia. Pozostałe nieformalne nieobecności zalicza poprzez przygotowanie na zajęcia dodatkowego zadania wyznaczonego przez prowadzącego laboratorium.
Aby otrzymać ocenę pozytywną na zaliczeniu student przygotowuje prezentację na jeden z podanych tematów związanych z wykorzystaniem teatru w pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz samodzielnie przeprowadza ćwiczenie teatralne ze swoją grupą studencką. Obowiązuje go aktywność w czasie zajęć (ocenianie ciągłe).
Trzy nieuzasadnione nieobecności wykluczają zaliczenie przedmiotu.
Literatura
1. Bailey, S. (2014). Exemplary theatre practices: Creating barrier-free theatre. 2013 VSA Intersections: Arts and Special Education, 25.
2. Bailey, S., Burr, B., Dickinson, P., Marie, T., Woolsey, P., & Yadon, M. (2018). Making an inclusive community through inclusive, Barrier-Free Theatre. In North American Drama Therapy Association Conference, October.
3. Bielańska, A. (2002). Teatr, który leczy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Boal, A. (2014). Gry dla aktorów i nieaktorów. Wydawnictwo Cyklady.
5. Godlewska-Byliniak, E., Lipko-Konieczna (red.). (2018). Niepełnosprawność i społeczeństwo: performatywna siła protestu. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Teatr 21.
6. Kietlińska, B. (2019). Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Teatr 21.
7. Kocemba, J. (2017). Aktywny/bierny–Teatr Forum jako teatr partycypacyjny. Magazyn Antropologiczno-Społeczno-Kulturowy, 34, s. 263-272.
8. Lipko-Konieczna, J. (red.). (2020). O!SWÓJ / 2017-2019. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
9. Nieduziak, E. (2016). Teatr osób niepełnosprawnych–utopia (z) realizowana. Otwarte repozytorium Uniwersytetu Wrocławskiego.
10. O!SWÓJ. Podręcznik. (2014). Fundacja Teatr 21.
11. Sobczyk, J. (2015). Między marzeniami, a upadkami, czyli teatralne improwizacje z pieniądzem. Wydawnictwo Fundacji Win-Win.
12. Stefańska, A. (2018). Teatroterapia we wspomaganiu aktywności komunikacyjnej dorosłych osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
13. Stefańska, A. (2020). Ja przez teatr, czyli o teatrze terapeutycznym dorosłych aktorów z niepełnosprawnością intelektualną i o pewności siebie w działaniu. Studia Edukacyjne, 57, s. 77-88.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: