Polityka oświatowa i formalne podstawy pracy pedagoga specjalnego 380-RS5-5JAG
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 2 rok SPC SJ sem.letni
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin,
udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin,
przygotowanie do zajęć: 20 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia z wykładów:10 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 h i 1,5 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 godzin i 1,5 punkta ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca.
Student zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego.
Student jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Student jest gotowy do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte)
zaliczenie wykładów - zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte i zamknięte)
Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie 3 nieobecności podczas ćwiczeń i wykładów.
Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.
Literatura
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011.
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008
Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami
w środowisku lokalnym, w: Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektyw, Kraków 2012
Polityka oświatowa, M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, IMPULS, Kraków 2010.
Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.
Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.
Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej
przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Strona internetowa MEN www.men.gov.pl
Akty prawne:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1189
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1591
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: