Psychologia rehabilitacji 380-RS5-5JDH
Omawiane zagadnienia: Psychologia w rehabilitacji. Psychologia rehabilitacji jako dziedzina psychologii. Związki psychologii rehabilitacji z psychologią kliniczną, psychologią zdrowia, psychosomatyką. Potrzeby psychiczne i wybrane psychologiczne konsekwencje niepełnosprawności fizycznej i intelektualnej oraz choroby przewlekłej. Specyfika funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Istota i konsekwencje psychospołeczne widocznej i niewidocznej niepełnosprawności lub choroby przewlekłej. Psychologiczne mechanizmy postrzegania własnej niepełnosprawności i choroby. Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne w rozwijaniu potencjału dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą. Współczesne podejścia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i chorobą przewlekłą. Formy wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i z chorobą przewlekłą oraz ich rodzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
KA7_WG5 - Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów procesów rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
KA7_WK1 - Zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji w aspekcie psychologicznym.
KA7_UW4 - Potrafi wykorzystywać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji.
KA7_UK1 - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi komunikować się z użyciem psychologicznego języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i osobami pochodzącymi z różnych środowisk, zwłaszcza psychologami.
KA7_KK1 - Jest wrażliwy/a na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania rehabilitacyjne i terapeutyczne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego.
Kryteria oceniania
Kolokwium i ocena aktywności studenta/studentki podczas ćwiczeń.
Test wiadomości (pytania zamknięte) z treści przedstawionych podczas wykładów.
Literatura
Podstawowa literatura:
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAIP.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: