Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JJT
Student_ka poznaje następujące metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną („Poranny krąg” – stymulacja polisensoryczna J. Kielina, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metoda Wzory i Obrazki wg M. Frostig, D. Horne, Metoda Kinezjologii Edukacyjnej wg P. Dennisona, Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Metoda Peto, Son Ride/GPS-książka Kaufmana, dogoterapia, felinoterapia, Terapia ręki, Sala doświadczenia świata, Bajkoterapia, Drama, AAC, Biofeedback, Terapia widzenia, Nauczanie Funkcjonalne, Muzykoterapia).
Student łączy ze sobą poznane metody i techniki, jednocześnie wykorzystując wiedzę uzyskaną uczestnicząc w zajęciach w poprzednich semestrach. Zajęcia oparte są o źródła naukowe oraz doświadczenia symulacyjne umożliwiające skonfrontowanie się z potencjalnymi sytuacjami w przyszłym życiu zawodowym studentów pedagogiki specjalnej.
Profil ogólnoakademicki
Studia stacjonarne V letnie magisterskie
Przedmiot obowiązkowy
Rok studiów V /sem. 9
Liczba godz.: 40 godz. ćwiczeń
Wymagania wstępne: brak
Punkty ECTS - 5
Metody kształcenia: dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach – 40 godz.
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 45 godz.
Udział w konsultacjach – 10 godz.
Wykonanie projektu dydaktycznego – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50h -2 ECTS
niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 h - 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
KA7_WG5, Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych metod terapii pedagogicznej uczniów z NI, rozumie różnorodne uwarunkowania ich stosowania i skuteczności
KA7_WG10, Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do stosowania elementów różnych metod terapii pedagogicznej w realizacji zajęć edukacyjnych w grupie uczniów z NI
W zakresie umiejętności
KA7_UO5, Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z wykorzystaniem elementów metod terapii pedagogicznej oraz dokonywać oceny i ewaluacji ich skuteczności pracy w z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
KA7_UU1Potrafi analizować własne działania terapeutyczne w pracy z uczniem z NI z wykorzystaniem metod terapii pedagogicznej , wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych,
W zakresie kompetencji społecznych
KA7_KR2 Prezentuje właściwą postawę wobec komunikacji pozawerbalnej w pracy z uczniem z NI
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Błeszyński, J. (2010). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls.
Bogdanowicz, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Frostig, M., Horne, D. (2012). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy. Podręcznik. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Zarząd Główny.
Gładyszewska-Cylulko, J., Plichta, P., Cytowska, B., Drzazga, A., Szczupał, B. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: