Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JJX
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia 5-letnie magisterskie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/ semestr: V rok, sem. I
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 15 godz.
ćwiczenia - 20 godz.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 20 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: godz. 15
- przygotowanie projektu : 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
- udział w konsultacjach: 5 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz.(1,6 ECTS)
- o charakterze praktycznym: 65 godz.(2,4 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_UK1- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi komunikować się z użyciem języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny ze specjalistami w zakresie logopedii, jak i osobami pochodzącymi z różnych środowisk
KA7_UK2, Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych
KA7_UU3, Potrafi inicjować i prowadzić działania ukierunkowane na wzmacnianie aktywności komunikacyjnej ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
KA7_KK1, Jest wrażliwy na problemy z obszaru logopedii, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego-
KA7_KR2, Prezentuje właściwą postawę wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób z niepełnosprawnością oraz ich użytkowników
KA7_KR4 Charakteryzuje się poszanowaniem kultury języka
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
•Góral-Półrola J., Tarkowski Z.: Komunikacja słowna z udziałem osoby upośledzonej umysłowo, [w:] Wprowadzenie do neurologopedii, red. A. Obrębowski, Poznań 2012, s. 261–276.
•Kaczorowska-Bray K.: Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoretyczne determinanty problemu, red. J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2012, s. 36–64
•Machoś-Nikodem M.Holistyczna opieka logopedyczna nad małym dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne [w:]Skibska J. Wspieranie rozwoju małego dziecka . Wyd. Naukowe ATH, Bielsko-Biała 2014, Kraków 2014.
•Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O.: Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo [w:]T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole, 1999, 775-787.
•Tarkowski Z. Zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych umysłowo [w:]T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole, 1999, 489-495.
•Tarkowski Z. : Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 553–606
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: