Rewalidacja indywidualna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JKB
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: V rok/ 9 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia
Punkty ECTS: 4 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w ćwiczeniach 30h
- Przygotowanie do ćwiczeń 33h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 8 h
- Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 15 h
- Przygotowanie do kolokwium i obecność na nim 14h
Razem: 101h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 39h/ 1,2 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 61h/ 2,8 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG9 – Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności modeli indywidualizacji lekcji (zadania przedmiotowe, kolokwium)
KA7_UO2, Potraf indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć(zadania przedmiotowe, kolokwium)
KA7_UO4, Ma rozwiniętą umiejętność dostosowywania się do specyfiki funkcjonowania uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zadania przedmiotowe, kolokwium)
KA7_KO1 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; promowanie praw dziecka, ucznia z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela (wypowiedzi studenta)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów)
Forma zaliczenia przedmiotu: zadania przedmiotowe (wykonane indywidualnie lub zespołowo), kolokwium zaliczeniowe
Literatura
Franczyk A., Krajewska. K.: Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju : ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych - Kraków : "Impuls", 2002
Grochmal-Bach.B.: Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży .- Wyd. 2 poszerz. - Kraków : Impuls, 2001
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka : metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2000
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska. E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole : podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności - Warszawa : Wydawnictwo Edukacja Polska, cop. 2009
Klaczak M., Majewicza P.-(red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2006
Mulart J., Kamińska-Szewczyk D.: Ćwiczenia rewalidacyjne dla klasy 4 . Gdańsk : Wydawnictwo Podkowa ; 2004
Olechnowicz H., Krawczyk F.: Dynamika rozwoju chłopca z autyzmem : sześć etapów terapii - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012
Pańczyk J.: Zajęcia rewalidacyjne : zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej, klasy 1-3. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2014
Pańczyk J.: Zajęcia rewalidacyjne : zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej, klasy 4-6 Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2011
Pilecka W. , Rutkowski M.(red.): Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się . Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009
Polkowska I.: Rewalidacja dziecka upośledzonego umysłowo w szkole życia.Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998.
Radwańska A.: Terapia pedagogiczna: scenariusze zajęć: poradnik dla terapeuty i nauczyciela,2011
Skałbania B, Lewndowska-Kidoń T.: Terapia pedagogiczna teorii i działaniu: wybrane zagadnienia, 2022
Skibska J.: Terapia pedagogiczna w kontekście interdyscyplinarnym, 2020
Siedlecka. H.: Program wczesnej wykrywalności zespołu Ushera - podstawą postępowania rewalidacyjnego - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2000
Tanajewska A., Naprawa. R. : Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny .Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
Tymichova H: Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową. - Wyd. 2. - Gdańsk : Glottispol, 2004
Wójcik M.,Antoszewska.B. (red.): Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością - Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2015
Wrona S.: Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji - analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych .- Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011
Zalewski.M.: Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym : program rewalidacji indywidualnej . - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: