Psychoedukacja twórczości 380-S2-2XJJL
W toku zajęć studenci poznają teorie oraz wypracowane z teorii działania praktyczne opierające się na wybranych koncepcja twórczości.
1. Koncepcja myślenia dywergencyjnego J. P. Guilforda,.
2. Interakcyjna koncepcja twórczości E. Necki. Teoria i praktyka treningi twórczości.
3. Myślenie twórcze - synektyka, metafora wizualna. Propozycja W. Limont
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku kształcenia student uzyska następujące efekty:
WIEDZA:
1. Opisuje i objaśnia koncepcję twórczości człowieka wyprowadzoną z teorii J.P.Guilforda, potrafi nazywać i opisywać ścieżki myślenia konwergencyjnego oraz dywergencyjnego, wskazywać przykłady zastosowań poszczególnych zadań i ćwiczeń wspierających myślenie twórcze człowieka
2. Uzasadnia teoretyczne źródła leżące u podstaw treningu twórczości według E.Nęcki, potrafi wymieniać, nazywać i opisywać rodzaj i charakter operacji intelektualnych, biorących udział w myśleniu twórczym, objaśniać bariery twórczego myślenia oraz wskazywać możliwości ich przezwyciężania
3. Prezentuje podstawy koncepcji wykorzystywania synektyki (metafory wizualnej) w procesach twórczych na podstawie propozycji W.Limont
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi dokonać kategoryzacji i interpretacji wybranych ćwiczeń, zawartych w pakietach psychoedukacyjnych, rozpoznając ich podstawy teoretyczne oraz cel edukacyjny
2. Potrafi zastosować wiedzę wyprowadzaną z poszczególnych koncepcji teoretycznych na temat twórczości do samodzielnego konstruowania zadań wspierających myślenie twórcze
3. Potrafi zaprojektować własny pakiet ćwiczeń z zakresu psychoedukacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Posiada przekonanie o istnieniu wielu alternatywnych dróg, strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka oraz nastawienie na elastyczność w doborze strategii, metod, form wspierających myślenie twórcze człowieka
2. Posiada przekonanie o znaczeniu aktywności twórczej w pracy pedagoga
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Warunki zaliczenia:
80% obecności na zajęciach konwersatowryjnych oraz udział w ćwiczeniach podlegających ewaluacji formatywnej.
Ocena z przygotowanego przez studenta projektu zajęć wspierających aktywność twórczą człowieka, zawierającego pakiet autorskich ćwiczeń wraz z ich uzasadnieniem teoretycznym
Ocenę bdb otrzyma student, który napisze pogłębione uzasadnienie teoretyczne dla proponowanych ćwiczeń
Ocenę db otrzyma student, który wskaże i prawidłowo nazwie rodzaj proponowanych ćwiczeń
Ocenę dst otrzyma student, który skonstruuje prawidłowy projekt ćwiczeń, ale bez odniesień teoretycznych
Literatura
Literatura podstawowa:
Nęcka E., Trening twórczości, Olsztyn 1992 i wydania następne.
Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków 2008, rozdział 1.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007
Literatura uzupełniająca (do wyboru):
Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń 1996.
Szmidt K.J., Borzęcki A., Dobrołowicz K., (red.), Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa 1996.
Szmidt K.J, ABC kreatywności, Warszawa 2010
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: