Projektowanie uniwersalne w przestrzeni edukacyjnej i społecznej 380-SN1-3JER
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów: 3 rok, semestr 6
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład - 5 godzin
Ćwiczenia – 15 godzin
Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna, metoda ćwiczeniowa
Punkty ECTS: 2.0
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 5h
Udział w ćwiczeniach: 15h
Przygotowanie do ćwiczeń: 15h
Przygotowanie pracy do zaliczenia ćwiczeń: 10h
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 12h
Udział w konsultacjach: 3h
Razem: 60h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23h (0,8 pkt ECTS)
- o charakterze praktycznym: 37h (1,2 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WK4 - ma elementarną wiedzę na temat współczesnych tendencji w podejściu do uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w przestrzeni życia społecznego (podmiotowość, autonomia, inkluzja społeczna, normalizacja środowisk, zasada równości szans i niedyskryminacji), w tym kreowania środowiska włączającego zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego;
KA6_UW6 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z projektowaniem uniwersalnym w różnych sferach pracy socjalnej;
KA6_UO1 - potrafi stosować zasady projektowania uniwersalnego do modyfikacji istniejących i realizacji nowych rozwiązań w różnych obszarach pracy socjalnej
KA6_KO3 - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wprowadzania idei projektowania uniwersalnego w przyszłej pracy zawodowej; wykazuje aktywność i odznacza się odpowiedzialnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań na rzecz kreowania środowiska włączającego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej
Literatura
Błaszczak M, Przybylski M.. (2010) „Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania”, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa.
Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, , Inclusion Europe, tłum. A. Wojłowicz-Pomienna, Warszawa 2010.
Śmiechowska-Petrovskij E. (2010). Adaptacja podręczników do potrzeb uczniów niewidomych. „Nasze Dzieci”, nr1, 31-46.
Więckowska E. (2011). Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyfografcznych dla uczniów niewidomych, opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej przez zespół tyfopedagogów ze specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych i Słabo Widzących w Polsce.
Żórawska A. Więckowski R., Kunstler I., Butkiewicz U.,(2012) Napisy dla osób niesłyszących i słabosłyszących – zasady tworzenia, Fundacja Kultury Bez Barier, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: