Aspekty pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo 380-SN2-2XGSC
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny, moduł 4_do wyboru
Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia, komunikacja społeczna, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok, semestr IV
Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu komunikacji społecznej, podstaw socjologii i podstaw pracy socjalnej,
Liczba godzin zajęć: 15h ćwiczeń
Metody dydaktyczne: warsztat, dyskusja, film, praca w grupach, prezentacja, gry symulacyjne, praca z tekstem, praca indywidualna, odgrywanie ról
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta - Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin
Przygotowanie do zaliczenia 20 godzin
Wskaźniki ilościowe: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
Konsultacje – 25 godzin
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu.
Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania.
W cyklu 2022:
Wiedza: |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. K_W02
s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja)
Zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo. K_W03
s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja)
Umiejętności:
Potrafi rozpoznawać mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi. Rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi. Rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki oraz elementów struktury osobowości. K_U03
s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja)
Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć K_U11
s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja)
Kompetencje społeczne:
Jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe. K_K05
s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja)
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbędzie się w formie prezentacji multimedialnej.
Ocenie będzie podlegać:
- zawartość merytoryczna,
- zaangażowanie grupy,
ogólna atrakcyjność prezentacji.
Aby zaliczyć przedmiot trzeba zdobyć przynajmniej 51% punktów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, ACADEMICA, Warszawa 2009
2. Boydell T., Leary M., Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, Oficyna Ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006
3. Martinelli S., Taylor M., (red.), Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4. T-kit, Strasburg 2000
4. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2001
5. Hall E.T., Ukryty wymiar, Warszawa 1987
6. Training Course Conflict Transformation in Multi-cultural Youth Activities, (materiały szkoleniowe), Strasburg 2003
7. Paszkowska – Rogacz A. Olczak E., Kownacka E., Cieślowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Warszawa 2006
8. Tomczyk K., Wielokulturowość a demokracja liberalna, O granicach tolerancji w społeczeństwach zachodnich, Warszawa 2013
9. Chutnik H., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie., Kraków 2007
10. Berry, Contexts of acculturation J.W., (w:) D.L. Sam, J.W. Berry (red.), The Cambridge handbook of acculturation psychology, Cambridge University Press, Cambridge 2006
Literatura uzupełniająca:
1. Przytuła S. Międzynarodowa kadra menadżerska, Uniwersytet Śląski, Wrocław 2011
2. Council of Europe, Domino – A Manual to use Peer Group Education as a Means to Fight Racism, Xenofobia, Anti-Semitism and Intolerance, Strasburg 1995
3. Brander P., Carendas C., Gomes R., Taylor M., Vincente Abad J., All different – All equal, Education Pack, European Youth Centre, 1995
4. Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022:
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: