Model edukacji włączającej, jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich osób uczących się 380-SPD-1MEW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 1 rok, semestr I
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład- 10 godzin
Metody dydaktyczne: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 2, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 10 h
Przygotowanie do dyskusji i zaliczenia: 40 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 h (0,2 ECTS)
o charakterze praktycznym: 40 h (0,8 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
D.1.W.1 Zna i rozumie pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne
2. D.1.W.2 Zna i rozumie podstawy i konsekwencje procesu wykluczania; zagadnienia: grup defaworyzowanych, zagrożenia wykluczeniem
3. D.1.W.4 Zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji włączającej; genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym; społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej
4. D.1.W.5 Zna i rozumie koncepcję wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji
5. D.1.W.6 Zna i rozumie polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej; system edukacji włączającej w Polsce; typy szkół i ich charakterystykę; organizację wsparcia edukacji włączającej; zasady finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce
W zakresie umiejętności:
D.1.U.1 Potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać jego przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych
2. D.1.U.2 Potrafi wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych
3. D.1.U.3 Potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej
Kompetencje społeczne
1. D.1.K.1 Jest gotów do poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego
2. D.1.K.2 Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie ustnej – odpowiedzi na pytania prowadzącego.
Projekt badania efektywności edukacji włączającej na poziomie placówki/ Ocena efektywności edukacji włączającej na podstawie obserwacji i doświadczeń własnych – praca grupowa.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
2.Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo RSE.
3.Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
4.Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia, Universalis, Gdańsk 2013.
5..Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Literatura uzupełniająca
1.Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011.
2.Gajdzica, Z. (2013). Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
3.Hornby, G. (2014). Inclusive special education. Evidence-based practices for children with special needs and disabilities. New York, Heidelberg, London: Spriger.
4.Kruk- Lasocka J. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2012.
5.Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Gdańsk: Harmonia.
6.Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: