Podstawy dydaktyki specjalnej 380-SPD-1PDS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C.2.W2. Zna psychologiczne uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów:
proces uczenia się w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych, uwarunkowania i konsekwencje motywacji do uczenia się i osiągnięć, powodzenia i niepowodzenia szkolne –przyczyny i skutki; sytuację szkolną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; psychologiczne mechanizmy przebiegu i oceny efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi; sposoby identyfikacji uzdolnień ucznia;
zagadnienie pomocy psychologicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; sposoby wspomagania osób pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C.5.W3. Ma wiedzę na temat organizacji procesu kształcenia dzieci
i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasad, metod,
procesu kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasad ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych
Umiejętności
C.2.U1. Potrafi analizować zjawiska, zależności, związki i problemy
zachodzące w obszarze procesu nauczania-uczenia się dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do wiedzy psychologicznej
C.2.U2. Potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania
dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C.2.U4. Potrafi identyfikować zewnętrzne i wewnętrzne zasoby kluczowe
w rozwijaniu potencjału dzieci i uczniów z niepełnosprawnością
lub chorobą przewlekłą
C.3.U2. Potrafi dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci
i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne
Kompetencje społeczne
C.2.K1. Jest gotów do korzystania z wiedzy z zakresu psychologii
rehabilitacji i niepełnosprawności w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii psychologów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem
problemów
C3.K2. Jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci
i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017.
Głodkowska J. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. PWN, Warszawa 2016.
Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: