Przepisy prawa oświatowego w zakresie organizacji i realizacji edukacji włączającej dzieci i młodzieży 380-SPD-1PPO
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 1 rok, semestr I
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład- 5 godzin
Metody dydaktyczne: Wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 1, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 5h
Samodzielne studiowanie literatury: 20 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 5 h (0,2 ECTS)
o charakterze praktycznym: 20 h (0,8 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
C.3.W.3. Zna regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów
2. D.1.W.6. Zna polskie i międzynarodowe regulacje prawne związane z problematyką inkluzji społecznej, w tym edukacyjnej
Umiejętności
1. C.3.U.7 Potrafi posługiwać się odpowiednimi przepisami prawa w czasie realizacji zadań związanych z realizacją edukacji włączającej
Kompetencje społeczne
1. D.3.K.1. Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej
2. D.3.K.2. Jest gotów dzielić się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków uczenia się w środowisku włączającym
3. C.3.K.1. Jest gotów do organizowania kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z przepisami prawa
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza , Impuls, Kraków 2015.
2. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K. ( 2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa: ORE https://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/
2.Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej (2014). Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki. Odense, Dania: Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej
3.Łaska B. (2019). Prawo oświatowe a edukacja włączająca. Warszawa: ORE.
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 373)
5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz.U. z 2020 poz. 1309)
6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 9 sierpnia 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2020r. Poz. 1280)
Literatura uzupełniająca
1.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego i Komitetu, Bruksela, dnia 30.9.2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r.
2.Prawa podstawowe określone w Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka (ang.: UNCRC) oraz Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych (ang.: UNCRPD).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: