Przygotowanie do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-SPD-1SPE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: I rok/ 1 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 4 godz. - wykłady; 6 godz. - ćwiczenia
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w wykładach 4h
- Udział w ćwiczeniach 6h
- Przygotowanie do ćwiczeń 8h
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej – 15h
- Przygotowanie pracy pisemnej – 15h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
Razem: 50h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 12h/ 0,5 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 38h/ 1,5 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
D.2.W.3. Zna podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole uczniów z niepełnosprawnościami, w szczególności z niepełnosprawnością wzrokową, słuchową, intelektualną, ruchową, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
D.2.U.1. Potrafi określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, w szczególności z niepełnosprawnością wzrokową, słuchową, intelektualną, ruchową, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
D.3.K.1. Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej;
D.3.K.2. Jest gotów dzielić się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków uczenia się w środowisku włączającym.
Kryteria oceniania
Metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), metoda zadań projektowych
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa:
Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wyd. FRSE.
Cybulska R., Dryjańska J., Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A. (2016), Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Dobrowolska M. (red.) (2016), Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Głodkowska J. (red.) (2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. APS.
Gorajewska D. (red.) (2008). Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Warszawa: Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Papuda-Dolińska B. (2017). Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Stepulak M. Z., Łukasiewicz J. (red.) (2017), Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo Naukowe WSEiI w Lublinie.
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Literatura uzupełniająca:
Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kosakowski C., Zaorska M. (red.) (2000). Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: