Strategie wychowawcze - budowanie zespołu klasowego sprzyjającego realizacji edukacji włączającej i integracji grupy 380-SPD-1SWB
Celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z rozwojem społecznym i emocjonalnym dzieci rozwijających się typowo oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rolą nauczycieli w rozwijaniu umiejętności społecznych uczniów z wykorzystaniem programów rozwijających te kompetencje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
D.4.W.3 Zna zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie
wychowania
D.4.W.6 Zna miejsce szkoły jako instytucji wychowawczej
D.4.W.7 Zna pojęcia stylów i postaw wychowawczych w szkole, postaw
nauczycieli, dzieci i uczniów
D.4.W.13 Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów
wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych
UMIEJĘTNOŚCI:
C.2.U.2 Potrafi omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci
i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
D.4.U.1 Potrafi rozpoznać relacje społeczne w szkole i klasie szkolnej
D.4.U.3 Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci
i uczniów
D.4.U.8 Potrafi tworzyć programy kształtujące kompetencje społecznoemocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami oraz stosować te programy w klasach włączających
D.4.U.9 Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje
społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami
D.4.U.10 Potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci
i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
C.2.K.2 Jest gotów do prezentowania właściwej postawy wobec dzieci
i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
C.3.K.3 Jest gotów do ciągłego dokształcania zawodowego
D.4.K.2 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w szkole i klasie szkolnej
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i aktywność w czasie zajęć.
Praca w grupach – przygotowanie przykładowych zajęć skoncentrowanych na rozwijaniu wybranych kompetencji społecznych
Literatura
Literatura obowiązkowe
1. Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Larson, J. (2012). Najpierw pomyśl. Trening radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów szkół ponadpodstawowych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)
3. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
4. Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin.
Literatura uzupełniająca
1. Bloomquist M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Cotungo, A. J. (2011). Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
3. Dobińska G., Cieślikowska-Ryczko A. (2019). Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
4. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN.
5. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych, Warszawa: Fundacja KARAN.
6. Gray, C., White, A. L. (2005). Ja i mój świat. Historyjki społeczne. Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
7. Harpur, J., Lawror, M., Fitzgerald, M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
8. Herzberg, M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych, Warszawa: Parpa Media Wydawnictwo Edukacyjne.
9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
10. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (red.). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty).
11. Lasota A. (2021), Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
12. Marczak, A. (2006). Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
13. Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
14. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK.
15. Reddy L. A. (2021). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, Warszawa: PWN.
16. Rosengren D. B. (2021). Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
17. Varugese, T. (2012). Wskazówki społeczne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych i zaburzeń pokrewnych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
18. Wegner-Jezierska M. (2022). Scenariusze zajęć wspierających rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
19. Węglarz J., Bentkowska D. (2020). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: