Współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej 380-SPD-1WRS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Absolwent:
- zna sytuację rodzinną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.W.5
- zna koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne. C.3.W.5
- zna uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zna założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie .Zna zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami. C.3.W.5
- zna specyfikę współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych. D.3.W.7.
Umiejętności. Absolwent:
- potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.U.3
- potrafi wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami. C.3.U.4
- potrafi rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny. C.3.U.5
- potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.U.6
Kompetencje społeczne. Absolwent:
- jest gotów do przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.K.2
- jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. C.3.K.3
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Gorajewska D. (2007)./ red./ Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.
2. Hamer H. (2003). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Warszawa, Wydawnictwo Veda.
3. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.
4. Kaczyńska–Butryn Z. (2008). Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Lublin: MakMed.
5. Kielin J. (2002. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP.
6. Pisula, E. - Danielewicz, D., (2007) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk.
7. Twardowski A. (2004.) Rola pełnosprawnych rówieśników w procesie wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. W: Dykcik W., Twardowski A. /red./ Wspomaganie rozwoju i rehabilitacji dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN.
Literatura uzupełniająca
Czasopisma:
1. Rafał-Łuniewska J. RODZICE a współpraca ze szkołą - cz. I . Remedium 2017, nr 10, s. 12-14
cz. II.Remedium 2017, nr 12, s. 14-16
8. Rafał-Łuniewska J. RODZICE dziecka z niepełnosprawnością a współpraca ze szkołą - cz. III Remedium 2018, nr 2, s. 13-15
9. Piotrowska-Gromniak E. RODZICE - ważna część społeczności szkolnej. Dyrektor Szkoły 2017, nr 3, s. 82-85
Źródła internetowe
10. Sakowska J. Jak wzmocnić dialog z rodzicami w szkole https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/ dostęp 5.12.2021
11. Poleszak W. Rola rodziców w nowym modelu wspomagania szkół https://www.ore.edu.pl/2015/12/rola-rodzicow-we-wspomaganiu-szkol/
12. Malinowska K. Kompetencje interpersonalne nauczycieli a ich relacje z rodzicami uczniów w:Kwiatkowski S.T.; Walczak D.(red) Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 2017 http://www.aps.edu.pl/media/2081077/kompetencje_interpersonalne_ebook.pdf dostęp 5.12.2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: