Psychopedagogiczne podstawy wspierania rozwoju mowy dziecka 380-SPW-1JGP
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Moduł: Psychospołeczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład- 5 godzin
Ćwiczenia – 15 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja
Punkty ECTS: 2, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 5 h
Udział w ćwiczeniach: 15 h
Przygotowanie do ćwiczeń : 20h
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 10 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 5 h + 15 h = 20 h (0,8 ECTS)
o charakterze praktycznym: 20h+10h = 30 h (1,2 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
E.1WW.W3. Zna elementarną terminologię używaną w psycholingwistyce, rozumie jej zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju dziecka w zakresie komunikacji funkcjonalnej werbalnej i niewerbalnej, zna i rozumie zagadnienie kształtowania mowy i języka dziecka, ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń rozwoju mowy i języka.
Umiejętności
E.1WW.U1. Potrafi określać etiopatogenezę zaburzeń komunikacji u dziecka i mechanizmy ich powstawania.
E.1WW.U2. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji aktywności małego dziecka, potrafi określić i scharakteryzować fazy rozwoju mowy dziecka, zachowań komunikacyjnych, uzasadnić ich znaczenie w nabywaniu kompetencji kluczowych.
Kompetencje
E.1WW.K2- Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji zdarzeń rehabilitacyjnych i terapeutycznych w ramach działań WW
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Podstawowa:
Błachnio K. Vademecum logopedyczne. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2001.
Dołęga Z. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka . Wyd. Un. Śląskiego,
Katowice 2003. S. 177-197.
T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.) Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Wyd. Un. Opolskiego, Opole 2005.
T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki.Wyd. Un. Opolskiego, Opole 1999.
Literatura uzupełniająca:
Gleason, J.B.Ratner N. B. Psycholingwistyka. GWP, Sopot 2005.
Kurcz I. Psychologia języka i komunikacji. Wyd. Scholar, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: