Warsztaty pracy z rodziną 380-SPW-2ADK
Profil studiów: Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny
Kod przedmiotu: 380-SPW-2ADK
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin warsztatu
Metody dydaktyczne: konsultacje, warsztaty, psychodrama, studium przypadku, praca w grupach
Punkty ETCS: 2 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach – 30 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin
Razem: 35 godzin
Samodzielna praca studenta:
Analiza literatury – 10 godzin
Przygotowanie do ustnego zaliczenia – 5 godzin
Razem: 15 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin
o charakterze praktycznym: 15 godzin
Łącznie: 50 godzin - 2 punkty ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1WW.W2 Zna założenia systemowego ujęcia rodziny oraz modelu skoncentrowanego na rodzinie.
E.1WW.W3 Zna metody, techniki, narzędzia służące do rozpoznania potrzeb i zasobów rodzinnych.
E.1WW.U2 Potrafi wykorzystywać systemowe ujęcia rodziny oraz założenia modelu skoncentrowanego na rodzinie w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
E.1WW.U2 Potrafi analizować sytuacje życia rodzin w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka.
E.1WW.K2 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
E.1WW.K1 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i wsparcia rodziny.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: przeprowadzenie warsztatów, zaliczenie ustne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych dla rodziców i specjalistów, GWP, Sopot 2013.
2. de Barbaro B., Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
3. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2001.
4. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci uczyły się w domu i w szkole, Media Rodzina, Poznań 1996.
5. Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Media Rodzina, Poznań 2006.
6. Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji, Media Rodzina, Poznań 2001.
7. Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, Media Rodzina, Poznań 2009.
8. Franz – Werner M., Hiltraud L., Miłość, granice, konsekwencje, przeł. M. Labiś, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
9. Ghazal M., Zjedz zupkę i … bądź cicho! Nowe spojrzenie na konflikty rodzice-dzieci, przeł. U. Kotalska, PWN, Warszawa 1995.
10. Phelan T. W., Wychowawcze czary – mary. Odzyskaj spokój w domu i ciesz się z posiadania dziecka, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011.
11. Pryor K., Najpierw wytresuj kurczaka, Media Rodzina, Poznań 2011.
12. Sakowska J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, część 1, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010.
13. Sakowska J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, część 2, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010.
14. Winnicott D. W., Dziecko, jego rodzina i świat, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski, Warszawa 1993.
15. Winnicott D. W., Dzieci i ich matki, WAB, Warszawa 1994.
16. Winnicott D. W., Rozmawiając z rodzicami, WAB, Warszawa 1993.
Literatura uzupełniająca :
17. McGoldric M., Gerson R., Shellenberger S., Genogramy – rozpoznanie i interpretacja, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007.
18. Kozłowska A., Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Jak pomóc rodzinie i dziecku?, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
19. A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka-diagnoza i terapia, Centrum metodyczne pomocy psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa 2000.
20. Sawicka K. (red.), Socjoterapia, CMPPP MEN, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: