Pediatryczna opieka nad małymi dziećmi 380-SPW-2JGI
Przedmiot realizowany jest w ramach modułu: Biomedyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w wymiarze 25 godzin, w formie warsztatów.
Student po zakończeniu warsztatów, będzie posiadał wiedzę dotyczącą opieki nad kobietą w ciąży, pielęgnacji i opieki nad niemowlęciem, w tym noworodkiem. Absolwent będzie posiadał wiedzę dotyczącą najważniejszych chorób wieku dziecięcego, a także pierwszych objawów najczęstszych zaburzeń rozwojowych w pierwszych latach życia.
Punkty ECTS: 2.00
Bilans nakładu pracy studenta:
Wymagające bezpośredniego kontaktu z prowadzącym: udział w warsztacie 25h – 1 pkt ECTS
Nie wymagające bezpośredniego kontaktu z prowadzącym: 25h – 1pkt ECTS
- studiowanie i analizowanie literatury przedmiotu – 12h
- zapoznanie się z opisem studium przypadku i analiza literatury przedmiotu13h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w zakresie wiedzy:
E.1WW.W1
- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą zakresu opieki pediatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym, w tym wcześniakiem oraz opieki pielęgniarki i położnej
środowiskowej, opieki specjalistycznej, m.in. w zakresie neonatologii;
- Zna rodzaje i kryteria zaburzeń neurorozwojowych i psychicznych pojawiających się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, zna i rozumie znaczenie rozpoznania klinicznego (diagnozy nozologicznej) w procesie oceny funkcjonalnej dziecka oraz w planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego.
Absolwent potrafi w zakresie umiejętności:
E.1WW.U1.
- Potrafi scharakteryzować choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci, oraz zaburzenia rozwojowe pojawiające się w okresie noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym, w tym w zakresie reakcji na bodźce, zachowania, emocji, więzi, interakcji społecznych, komunikacji i procesów poznawczych, potrafi przedstawić ich etiopatogenezę i objawy kliniczne używając odpowiedniej terminologii, wskazać ubytki struktury i funkcji organizmu, powiązać je ze zmianą aktywności codziennej dziecka i jego uczestnictwem w życiu społecznym;
- Stosuje prawidłowo terminy określające najczęstsze zespoły objawów zaburzeń rozwojowych u dziecka.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
E.1WW.K1
- Jest gotów do poszukiwania źródeł wiedzy dotyczących biomedycznych uwarunkowań rozwoju małego dziecka, mających na celu poznanie i wyjaśnienie powiązań miedzy uszkodzeniem struktury ciała i funkcji ciała a psychospołeczno-motorycznym funkcjonowaniem dziecka.
E.1WW.K2
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Kryteria oceniania
W celu określenia poziomu wiedzy przed rozpoczęciem cyklu warsztatów - krótki test sprawdzający wiedzę studentów. Po zakończonym cyklu szkolenia kolejny test w celu weryfikacji zdobytej wiedzy. Dodatkowo praca w grupach (analiza studium przypadku) podczas warsztatów.
Literatura
Balejko A., Test nazywania : diagnoza i terapia osób z zaburzeniami mowy : afazja / dysfazja, alalia / dyslalia, anartria / dysartria, aleksja / dysleksja, Wydawnictwo Akademickie, Białystok 2005.
Bałanda A. (red.), Opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2011.
Borszewska-Kornacka M. K., Kompendium wiedzy o wcześniaku, „Standardy Medyczne.Pediatria” 2013, t.10, s. 597-611.
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008.
Hwang M., Wczesna diagnoza dziecka niepełnosprawnego, „Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany” 2004, s. 298-302.
Iwanowicz-Palus (red.), Alternatywne metody opieki okołoporodowej, PZWL, Warszawa 2012.
Iwanowicz-Palus (red.), Stany nagłe w okresie okołoporodowym, PZWL, Warszawa 2008.
Kaufman R. K., Autyzm - przełom w podejściu. Program SON-RISE, który pomógł rodzinom na całym świecie, przeł. Składanowski K., Vivante, Białystok 2016.
Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P.,Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.
Kornacka M. K., Tołłoczko J., Zaburzenia oddychania u noworodków urodzonych „blisko terminu”, „Pediatria &Medycyna Rodzinna” 2010, nr 6(4), p. 287-290.
Krajewska-Kułak E. (red.), Problemy terapeutyczno-pielęgnacyjne od poczęcia do starości : praca zbiorowa T. 1 / Akademia Medyczna w Białymstoku. Wydział Pielęgniarstwa i Ochrony Zdrowia, Białystok 2007.
Pang D., Newson T., Budd Ch., Gardiner M. Pediatria, przeł. Tomaszewski M., Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2007.
Pierzyński P., Zajść w ciążę – przewodnik dla par, CMR, Białystok 2011.
Pisula E., Danielewicz D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 roku (Dz. U. z dnia 04.10.2012 r. Nr 189, poz. 1100) w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem.
Standardy opieki okołoporodowej https://www.gov.pl/web/zdrowie/standardy-opieki-okoloporodowej
Święcicka M., Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, Centrum Metodyczne Pomocy Psychychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1996.
Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
Winczura B., Dziecko z autyzmem: terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Zadania położnej środowiskowej https://pacjent.gov.pl/system-opieki-zdrowotnej/jakie-sa-kompetencje-poloznej-poz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: