Zabawa w edukacji małego dziecka 380-SPW-2JGO
Profil studiów: podyplomowe
Forma studiów: zaoczne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: I/2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 5h wy, 15h ćw
Punkty ECTS: 2.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 5h
udział w ćwiczeniach – 15h
przygotowanie do ćwiczeń – 10h
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów- 20h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20h; ETCS – 0,75
- O charakterze praktycznym - 30h; ECTS – 1,25
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1WW.W2. Zna oraz charakteryzuje mechanizmy uczenia się małego dziecka i teorie uczenia się.
E.1WW.W3. Zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
E.1WW.U2. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji aktywności małego dziecka, potrafi określić i scharakteryzować fazy rozwoju mowy dziecka, zachowań komunikacyjnych, uzasadnić ich znaczenie w nabywaniu kompetencji kluczowych.
E.1WW.U2. Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym.
E.1WW.U2. Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w tym umiejętności projektowania działań wspierających włączenie społeczne dziecka i rodziny.
E.1WW.K1. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i rozwijania potencjału rodziny.
Kryteria oceniania
Metody: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Literatura
1. R. Piotrowicz (red.) (2018), Małe dziecko – poznanie w zabawie, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
2. C. Xaiz, E. Micheli, (2022), Zabawa i interakcje społeczne w autyzmie: 100 pomysłów na wspomaganie intersubiektywności, Gdańsk: Harmonia Universalis.
3. E. Lubińska-Kościółek, T. Cierpiałowska, (2021), Zabawa w ocenie rozwoju małego dziecka: konteksty teoretyczne i praktyczne: 1. rok życia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
4. B. Bilewicz – Kuźnia (red.) (2017), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej.
5. M. Caiati, S. Delac, A. Muller (2003), Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce.
6. S. Griffin, D. Sandler, (2018), Motywuj do komunikacji: 300 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia – Harmonia Uniwersalis.
7. G. L. Landreth (2016), Terapia zabawą, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
8. K. Miłek (2015), Zabawa jako obszar poznania dziecka, [w:] S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
9. D. Waloszek, (2009), Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
10. K. Appelt, A. I. Brzezinska, (2012), Jaka zabawka dla dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, nr 7.
11. W. Okoń, (1987), Zabawa a rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: