Psychopedagogiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju małego dziecka 380-SPW-2JGR
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika specjalna
Rok studiów/semestr: I /II
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 5h wy, 10h ćw
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe
Punkty ECTS: 2.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 5h
udział w ćwiczeniach – 10h
przygotowanie do ćwiczeń – 10h
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 15h
przygotowanie do egzaminu – 10h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h; ETCS – 0,75
- O charakterze praktycznym - 35h; ECTS – 1,25
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1WW.W2. Zna główne założenia modelu skoncentrowanego na rodzinie, pracy opartej na rutynach (RBM).
E.1WW.W2 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie WWR w odniesieniu do klasyfikacji ICF.
E.1WW.W2 Zna oraz charakteryzuje mechanizmy uczenia się małego dziecka i teorie uczenia się.
E.1WW.U2. Potrafi określać czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka, niepełnosprawność i zagrożenie niepełnosprawnością, rodzaje niepełnosprawności u dzieci.
E.1WW.U2. Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w tym umiejętności projektowania działań wspierających włączenie społeczne dziecka i rodziny.
E.1WW.K2. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji zdarzeń rehabilitacyjnych i terapeutycznych w ramach działań WWR.
Kryteria oceniania
Zaliczeniem przedmiotu będzie egzamin.
Zaliczeniem ćwiczeń będzie realizacja projektu oraz obecność na zajęciach.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Literatura
1. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
2. R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
3. J. Helm, L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.
4. B. Master, Edukacja spersonalizowana, BEMASTER.
5. Sznurowska B. (2020), Edukacja włączająca. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W: Sznurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin
6. Chrzanowska I. Szumski G. (red.). (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i w szkole, Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
7. Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
8. MEN. (2010). Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa: Fundusze unijne dla oświaty.
9. Małgorzata Bilewicz 2020, Współbycie uczniów z niepełnosprawnością i pełnosprawnych w warunkach edukacji inkluzyjnej, (w:) M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Wydawnictwo Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020.
10. Babiker, G., Lois, A. 2002. Autoagresja – mowa zranionego ciała. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
11. Greenspan S., I., Wieder S. 2014. Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
12. Grzegorzewska, I. 2015. Zachowania agresywne dzieci i młodzieży ujęcie kliniczno-rozwojowe. Polskie Forum Psychologiczne, 20(4), 484-498.
13. Kołakowski, A., Pisula, A.2016.Sposób na trudne dziecko… . Sopot: GWP.
14. Pisula, E. 2010. Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
15. Portman, R. 2006. Przemoc wśród dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
16. Schopler, E., Reichler, R., Basford, A., Lansing M., Marcus, L. 1995. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju,t 3, Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk : SPOA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: