Wczesna interwencja logopedyczna 380-SPW-3JGU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
E.1WW.W2 -Zna i rozumie podstawy wczesnej interwencji logopedycznej dziecka z zaburzeniami karmienia, więzi i rozwoju komunikacji funkcjonalnej, w tym komunikacji językowej, zna rolę komunikacji prewerbalnej i niewerbalnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju, zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem podstawowych czynności fizjologicznych w zakresie jedzenia
E.2.WW.U1- Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych dziecka w aspekcie zachowań niewerbalnych - opracować profil umiejętności komunikacyjnych małego dziecka oraz ocenę zasobów w tym potencjału i barier środowiska, w którym dziecko i rodzina funkcjonuje
.1.WW.U2- Potrafi właściwie dobierać strategie komunikacyjne, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, uwzględniając poziom funkcjonowania dziecka do realizacji w domu oraz środowisku pozarodzinnym , w tym przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego
E.1.WW.U3- Potrafi zastosować prawidłowe pozycjonowanie dziecka, wykonać masaż logopedyczny oraz dobrać i przeprowadzić trening karmienia, udzielić wsparcia informacyjnego i terapeutycznego w zakresie czynności fizjologicznych (ssanie, połykanie, gryzienie, oddech) dziecku wieku niemowlęcym i poniemowlęcym oraz jego rodzinie
E.1WW.K2- Jest gotów do wykorzystania wiedzy do analizy sytuacji dziecka i rodziny oraz podejmowania skutecznych działań wspomagających rozwój dziecka i podnoszących jakość życia rodziny
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Cytowska B., Winczura B. (2008): Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków
Gacka E. Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. 2016, 4.
Otapowicz D. Zaburzenia połykania u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Biuletyn Logopedyczny, Zarząd Głównego Towarzystwa Logopedycznego, 2012, 1 (27).
Otapowicz D., Sobaniec W., Okurowska-Zawada B.i wsp. Dysphagia in children with infantile cerebral palsy, Adv. Med. Sci., 2010, 55 (2), s. 222–22
Wiskirska-Woźnica B., Pruszewicz A., Walczak M., 2002, Zaburzenia połykania – postępowanie diagnostyczne i zasady rehabilitacji, „Przew. Lek.”, 5, 9, s. 102–104.
Kerzner B., 2010, Trudności w karmieniu małych dzieci, „Med. Prakt. Pediatr.”, 4, s. 38–47
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: