Ergoterapia i terapia ręki w rozwoju małego dziecka 380-SPW-3JGY
Profil studiów: podyplomowe
Forma studiów: zaoczne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: I/2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 15 warsztat
Punkty ECTS: 1.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w warsztatach – 15h
przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10 h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h; ETCS – 0,6
- O charakterze praktycznym - 10h; ECTS – 0,4
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1WW.W2.- Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z
małym dzieckiem.
E.1WW.W2- Zna cele i założenia ergoterapii małego dziecka
E.1WW.W3.- Ma elementarną wiedzę dotyczącą metod i technik fizjoterapii
pediatrycznej w rehabilitacji ruchowej oraz ich zastosowania w
codziennym procesie wspomagania rozwoju dziecka w domu i
placówce.
E.1WW.W2.- Zna cele i założenia właściwej pielęgnacji wrażliwej małego
dziecka.
E.1WW.U3.- Potrafi realizować strategie , techniki i programy oddziaływania
terapeutycznego stosowane we wczesnym wspomaganiu
rozwoju i wczesnej interwencji, zgodnie z aktualnym stanem
wiedzy i badań naukowych.
E.1WW.U2- Potrafi planować opiekę i pielęgnację wychowującą małego
dziecka. Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz
wykonać czynności pielęgnacyjne z uwzględnieniem miejsca i
rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji
ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i
poniemowlęcym oraz podjąć działania korekcyjne u dziecka w
wieku wczesnodziecięcym.
E.1WW.K1-Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie
potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
E.1WW.K2- Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w działaniach
WWR.
E.1WW.K2- Jest gotów do wykorzystania wiedzy do analizy zdarzeń
pedagogicznych sytuacji dziecka i rodziny oraz podejmowania
skutecznych działań wspomagających rozwój dziecka i
podnoszących jakość życia rodziny.
Kryteria oceniania
Metody: wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Literatura
Nawrot, J. (1973). Ergoterapia i terapia ręki. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich
Przyrowski, Z. (2011). Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Warszawa; Empis
Bartkiewicz, A., Giczewska A. (2014).Terapia ręki. Warszawa: aCentrum
Wiącek, R. (2005). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Olechnowicz, H. (red)(1988). U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego. Warszawa: Nasza Księgarnia
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Silberg, J. (1997). Gry i zabawy z dziećmi. Poznań: Media Rodzina
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: