Metodyka wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową 380-SPW-3JHE
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: III
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 5h wy, 20h ćw
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe
Punkty ECTS: 2.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 5h
udział w ćwiczeniach – 20h
przygotowanie do ćwiczeń – 5h
realizacja zadań zleconych: 10h
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładów- 10h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h; ETCS – 1
- O charakterze praktycznym - 25h; ECTS – 1
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2023:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1WW.W3. Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci słabowidzących, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
E.1WW.W3. Zna wybrane programy terapeutyczne przeznaczone do wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
E.1WW.W3. Zna specyfikę rozwoju orientacji przestrzennej u dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
E.1WW.U3. Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.
E.1WW.U3. Potrafi dokonać oceny i adaptacji otoczenia pod kątem potrzeb małego dziecka z niepełnosprawnością wzrokową.
E.1WW.K2. Jest gotów do wykorzystania wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych sytuacji dziecka i rodziny oraz podejmowania skutecznych działań wspomagających rozwój dziecka i podnoszących jakość życia rodziny.
Kryteria oceniania
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna
metody praktyczne, metody problemowe, metody aktywizujące
Literatura
K. Czerwińska, (red.) (2015), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
K. Czerwińska, (red.) (2016), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
G. Walczak, (red.) (2005), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: