Studia przypadków- analiza oceny potrzeb i możliwości dziecka oraz opracowanie na ich podstawie IPWWR 380-SPW-4JHM
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika specjalna
Rok studiów/semestr: II/IV
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 30h warsztaty
Metody dydaktyczne: projekt, metody praktyczne, metody problemowe
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w warsztatach – 30h
przygotowanie do zajęć – 10h
przygotowanie projektu – 35h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30h; ETCS – 1
- O charakterze praktycznym - 45h; ECTS – 2
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.2WW.W1. Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planów wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.
E.2WW.W1. Zna zasady opracowania studium przypadku
E.2WW.U1. Potrafi projektować kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i jego rodziny; planować, realizować i ewaluować IPWWR, omawia i uzasadnia decyzje co do dalszych form wsparcia wskazując na możliwe rozwiązania alternatywne i potencjalne zagrożenia na dalszych etapach pracy.
E.2WW.U1. Potrafi opracować i przeprowadzić zadania terapeutyczne wynikające z oceny funkcjonalnej w warunkach domowych dziecka, uwzględniając codzienne czynności rutynowe.
E.2WW.K4 Potrafi współpracować z rodzicami dziecka i ze specjalistami z zespołu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania IPWWR dziecka.
Kryteria oceniania
projekt, dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa
Literatura
1. MEN (2012), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin. Poradnik metodyczny, Warszawa.
2. Abramowska B. A., Podhajska K. (2018), (red.), Wczesna interwencja – wsparcie dziecka i rodziny. Materiały z sympozjum naukowego, Warszawa .
3. Piotrowicz R., (2022), (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa.
4. Cieszyńska J., Korendo M. (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka . Od noworodka do 6 roku życia, Kraków.
5. Piotrowicz R., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program, ORE, Warszawa.
6. Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M. (2016), (red.) Małe dziecko – dużo pomysłów, wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Warszawa.
7. Twardowski A. (2012), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań.
8. Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa.
9. Pilch T., Bauman T, (2021), Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: