Podstawy filozofii i etyki 380-SS1-1GUE
Profil kształcenia: ogólnoakademicki; poziom kształcenia: pierwszy stopień; moduł kształcenia: moduł ogólnouczelniany;
forma studiów: stacjonarne;
semestr 2;
Udział w wykładach –20 godz.
Konsultacje – 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu- 20 godz.
Razem: 50 godz. (2 p. ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. - 1 p. ECTS
o charakterze praktycznym - 20 godz. - 1 p. ECTS.
Literatura: Należy wskazać wykaz lektur i innych materiałów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA6_WG3 - ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalne.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej.
KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA6_KO3 - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji
indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej
KA6_KR1 - potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań.
Kryteria oceniania
Ocena pozytywna na podstawie obecności, aktywności i pozytywnie napisanego egzaminu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983
Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu: wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Warszawa 1986
Człowiekiem się rodzę, osobą się staję, Wrocław 1998
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992
Grygiel S., Kimże jest człowiek?: szkice z filozofii osoby, Kielce 1995
Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996
Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 1996
Krąpiec M., A., Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1992
Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010
Płużeński T., Poszukiwania: szkice z filozofii człowieka, Warszawa 1988
Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. Krzysztof Wieczorek, Chorzów 2018
Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000
Skolimowski H., Medytacje o prawdziwych wartościach człowieka, który poszukuje sensu życia, Wrocław 1991
Szahaj A., Jakubowski N. M., Filozofia polityki, Warszawa 2005
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005
Tatarkiewicz W., Historia filozofii t. 1, t. 2, t. 3
Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995
Vossenkuhl W., Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012
Warburton N., Krótka historia filozofii, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
Banach Cz., Cechy osobowości nauczyciela, „Nowa Szkoła” nr 3/1995
Brzeziński J., Chyrowicz B., i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932.
Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002.
Dziemidok B., Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 4/2007, s. 199-203
Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010.
Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011.
Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011.
Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995.
Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013.
Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996
Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989.
Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008.
Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006.
Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014.
Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999.
Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010.
Pielachowski J., Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996
Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004.
Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001.
Rewizorska E., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr. 51/ 2001
Sięka H., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr 6/ 2001
Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001.
Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013.
Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995.
Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995
Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002.
Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006.
Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: