Podstawy metodologii badań społecznych 380-SS1-2GPG
Opis
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_2 (Moduł podstawowy)
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, socjologia, praca socjalna
Rok studiów/ semestr: II rok, sem. I
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów):
teoretyczne podstawy pracy socjalnej, pedagogika społeczna, podstawy socjologii
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji
1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych.
2.Znajomość realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom empirycznym.
3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków.
4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 30 godz.
Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje, case studies
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz.
- przygotowanie projektu badawczego: 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
- udział w konsultacjach: 5 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.
- o charakterze praktycznym: 100 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2);
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku wielu dyscyplin (KA6_UK1);
- posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych (KA6_UK3);
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KA6_UU1);
- ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki (KA6_KR2).
Kryteria oceniania
Metody problemowe i inne, aktywizujące studentów w procesie kształcenia
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – zaliczenie na ocenę.
Zaliczenie cząstkowe ćwiczeń:
- ocena zadań przedmiotowych (wykonywanych indywidualnie lub zespołowo);
- ocena projektu badawczego wraz z propozycją narzędzia badawczego (wykonywanego zespołowo).
Ocena dostateczna z ćwiczeń - min 55% punktów możliwych do zdobycia na ćwiczeniach;
Ocena dostateczna z wykładu - min 55% punktów możliwych do zdobycia na egzaminie pisemnym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Kubinowski, D., Nowak, M. (red.) (2006). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: "Impuls".
Lukenchuk, A. (ed.) (2011). Paradigms of research for the 21st century. Perspectives and examples from practice. New York, Washington, Bern, Frankfurt, Berlin, Brussels, Vienna, Oxford: Peter Lang.
McLaughin, H. (2011). Understanding Social Work Research. SAGE.
Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.
Palka, S. (red.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.
Palka, S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków: „Impuls”.
Pilch, T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: "Żak".
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Literatura uzupełniająca:
Bauman, T. (red.). (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Karków: "Impuls".
Palaiologou, I., Needham, D., Male, T. (2016). Doing research in education. Theory and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.
Zalecenia Rady Narodowego Centrum Nauki dotyczące badań z udziałem ludzi
https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: