Podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego w Polsce 380-SS1-2GUI
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika resocjalizacyjna
Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr
Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: pedagogika resocjalizacyjna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów
Metody dydaktyczne: Wykład, zajęcia e-learningowe
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach – 18h
Udział w konsultacjach – 12h
Zajęcia on-line – 12h
Przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 18h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30
o charakterze praktycznym - 30 (2 punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (zaliczenie pisemne)
2. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalność ci pedagogicznej względem rodziny (zaliczenie pisemne)
3. Student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (zaliczenie pisemne)
4. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (zaliczenie pisemne)
5. Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (zaliczenie pisemne)
6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (zaliczenie pisemne)
7. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (zaliczenie pisemne)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
• wykład problemowy,
• wykład z wykorzystaniem multimediów
• wykład on-line (platforma e-learningowa)
Formy zaliczenia przedmiotu:
• zaliczenie na ocenę
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Czarnomorski M., Kaliszczak M., Kusztal J., Marzec D., Elementy prawa dla pedagogów, Kraków-Częstochowa 2003.
2. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.
3. Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2012.
4. Ruszewski J., Prawo rodzinne, Suwałki 2011.
5. Strzebińczyk J., Prawo rodzinne, Warszawa 2013.
6. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.).
8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228 z późn. zm.).
9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887).
10. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Jarosz E., Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2009.
2. Kasprzyk P., Wiśniewski P., Prawo rodzinne w dobie przemian, Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: