Socjoterapia 380-SS1-2SOD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalistyczny
Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika
Rok/semestr: II rok/ semestr letni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 15 godz. - ćwiczenia
Punkty ECTS: 2 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - liczba godzin:
- udział w wykładach 15 h
- udział w ćwiczeniach 15 h
- przygotowanie do ćwiczeń- 10 h
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h
- przygotowanie i realizacja prezentacji 5 h
- przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 10 h
Razem 60 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 h/1,0 pkt.ECTS
- o charakterze praktycznym 30 h/1,0 pkt.ECTS
Student będzie:
w sferze wiedzy:
- znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania;
- miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne
w sferze umiejętności:
- potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy
- potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny
- potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań
- kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej
w sferze kompetencji społecznych:
- był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
- miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących
K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych .
K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych
K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych
K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych.
K_K02 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe.
Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja projektu .
Zaliczenie przedmiotu na podstawie:
• obecność na zajęciach dydaktycznych;
• oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach;
• przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych;
• ocena realizacji sesji socjoterapeutycznej.
Egzamin pisemny w formie testu.
Literatura
Geldard K., Geldard D. (2005) Jak pracować z dziecięcymi grupami
terapeutycznymi, Gdańsk, Gdyńskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sawicka K. (1999) Socjoterapia, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczni-Pedagogicznej MEN.
Sobolewska Z.(1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa.
Młyńczyk W.(red.), Socjoterapia,teoria i praktyka. T. 1-5,Warszawa 2007-2011.
Boryszewska J. (red.), Socjoterapia w praktyce szkolnej.Materiały dla prowadzących zajęcia, Łomża 2013.
Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Deptuła M.,(red.) Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.
Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii. „Opieka, Wychowanie, Terapia.” - 2004, nr 3/4.
K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii?, Remedium, marzec, 2006, s.28-29
Jagieła, Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009
M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014
B. Jankowiak/red/, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: