Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej 380-SS1-3XAHT
Profil: ogólnoakademicki
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Studia I st. stacjonarne
Praca Socjalna 3 rok
Język polski
Punkty ECTS: 3,0
ćwiczenia (30 godz.)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 30 godz. + 10 (konsultacje)
- praca samodzielna - 35 godz.
Treści zajęć odnoszą się do 3 bloków tematycznych:
1/ rozumienia emocji swoich i innych ludzi, rozwoju kompetencji emocjonalnych, znaczenia empatii w kontaktach społecznych
2/ specyfiki wsparcia emocjonalnego w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej: kryzys rozwojowy, incydentalny, endogenny, przewlekły (przykłady omówione bardziej szczegółowo na kolejnych zajęciach)
3/ wyczerpania emocjonalnego w pracy zawodowej i sposobów radzenia sobie z nim
Założenia: Wymagana wiedza z psychologii ogólnej (emocje i motywacja, teoria stresu) psychologii społecznej (percepcja społeczna, zachowania prospołeczne), psychologii klinicznej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA6_WG8 - zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki
KA6_WK5 - ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych
KA6_UW1 - potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji
KA6_UW2 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej
KA6_KO2 - potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej
KA6_KR1 - potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań
Kryteria oceniania
Prezentacje zespołowe, referat, esej, dyskusja, analiza materiałów źródłowych
Literatura
Badura- Madej, W.(1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Warszawa: Interart
Becelewska D. (2005) Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Katowice: Śląsk
Goleman D. (1994) Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina
Greenston J. (2004) Interwencja kryzysowa. Gdańsk: GWP
Sęk H. (1993) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Sutton C. (2004) Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: