Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III 380-WS2-2GML
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy - specjalnościowy
dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
rok studiów/semestr: II/4
wymagania wstępne: do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą na temat zasad i kryteriów organizacji zajęć w klasach 1-3 z różnych rodzajów edukacji oraz umiejętności planowania pracy nauczyciela i uczniów.
liczba godzin dydaktycznych: 35 godzin ćwiczeń
metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekty edukacyjne, dyskusje, ćwiczenia, konsultacje
Punkty ECTS: 5 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 35 godzin, przygotowanie się do zajęć - 40 godzin, przygotowanie do zaliczenia -20, opracowanie propozycji dydaktycznej - 25 godzin, udział w konsultacjach – 2 godziny,
wskaźniki ilościowe:
- wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godzin, 1,5 pkt. ECTS
- o charakterze praktycznym: 75 godzin, 3 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat założeń i zasad organizacji działalności edukacyjnej i wychowawczej uczniów w niższych klasach szkoły podstawowej. K_W05
Student potrafi dokonać analizy i interpretacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w procesie zintegrowanego kształcenia. Generuje oryginalne rozwiązania metodyczne w tworzonym środowisku uczenia się uczniów niższych klas szkoły podstawowej, prognozuje sytuacje dydaktyczno- wychowawcze i ich efekty. K_U09
Student adekwatnie do potrzeb i możliwości percepcyjno- motorycznych uczniów dobiera metody, techniki i procedury osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych przy planowaniu i realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym. K_U10
Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej na I szczeblu edukacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. K_K04
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny na zaliczenie ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywny udział, napisanie 4 dydaktycznych propozycji zajęć do klas I-III. Zdanie sprawy z przeczytanej książki nawiązującej do omawianych na zajęciach zagadnień a niewskazanej w zestawie literatury jest warunkiem uzyskania oceny bardzo dobrej na zaliczenie przedmiotu.
Literatura
Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016.
Bałachowicz J., Korwin-Adamowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa 2017.
Chojak M., Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Warszawa 2021.
Czaja-Chudyba I., . Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013.
Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017.
Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020.
Dudel B., Sietejko I., Metoda WebQuest w procesie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, Białystok 2021.
Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E., Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji wg Lwa Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji. Bydgoszcz 2015.
Głoskowska-Sołdatow M. (red.) Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Białystok 2020.
Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Kraków 2021.
Hollins P., Błyskawiczne przyswajanie umiejętności, Gliwice 2021.
Klus-Stańska D., Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (33), 2016.
Kovalčíková I., Muchacka B., Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka, Kraków 2021.
Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań 2020.
Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013.
Nowicka M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010.
Płóciennik E., Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Łódź 2016.
Porzucek-Miśkiewicz M., Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych, Poznań 2021.
Sawiński J. P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów, cz. I i II, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
Sternbeg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces? Łódź 2018.
Szczepańska M.., Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2000.
Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M.(red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2013.
Uszyńska-Jarmoc J. (red.) Potrzeba autonomii, kompetencji i relacji społecznych dziecka w kontekście teorii oraz praktyki wczesnej edukacji, Białystok 2020.
Wisniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013.
W cyklu 2022:
Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. http://designthinking.pl/ - polski portal wiedzy na temat myślenia projektowego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: