Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich 380-ZKS2-2HDR
Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika
Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy
Rok studiów/semestr II rok st. II st., semestr letni
Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, psychologia społeczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykładu 30 godz.
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, zadaniowa
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, suma z zadań
Punkty ECTS 4punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta
Samodzielna praca studenta
Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
Przygotowanie prezentacji 10 godz.
Przygotowanie recenzji 5 godz.
Przygotowanie odpowiedzi na zadania 5
RAZEM 50 godzin
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Konsultacje 20 godz.
RAZEM 50 godzin
Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 100
1 punkt ECTS = 25-30 godzin
100 godzin: min 25 godzin = 4,0 ECTS
100 godzin: max 30 godzin = 3,3 ECTS
Wskaźniki ilościowe
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 50 i punktów ECTS 2,0
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 50 i punków ECTS 2,0.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG3 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe
KA7_WK6 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji,zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja
KA7_UW2 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe
KA7_UO3 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja
KA7_KK1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego– ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy:
- ocenianie ciągłe
- przygotowania i zaprezentowanie wybranego systemu probacyjnego z uwzględnieniem różnić z system probacyjnym w Polsce oraz możliwościami implementacyjnymi rozwiązań innych państw
- recenzja artykułów
Sposób zaliczenia
- zaliczenie na ocenę,
- cena końcowa: średnia z zadań, zalicza 51%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996
A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002
A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011
B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013
A. Kacprzak, Współczesne aspekty resocjalizacji przestępców w wybranych krajach europejskich, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 2017
B. Skowroński, Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa 2018. A. Barczykowska, Oddziaływania probacyjne wobec osób w konflikcie z prawem, Warszawa, 2010
W. Kotowski, Kurzępa B., Dozór elektroniczny, Warszawa, 2009
J. Zagórski, Wykonywanie środków probacji i readaptacji skazanych w Polsce, Warszawa, 2008
Kancelaria Senatu,, Polski system probacji, stan i kierunki rozwoju, Warszawa, 2010
Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskie reguły dotyczące sankcji i środków alternatywnych. Zalecenie nr R (92) 16 i memorandum wyjaśniające, Warszawa, 2008
Reguły międzynarodowe, Wzorcowe Reguły Minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r., , 1990
Literatura uzupełniająca:
B Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa, 2013
B Urban, M. Konopczyński, Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012
M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa, 2005
Skowroński B., Probacja. Teoria i praktyka, Warszawa, 2018
P. Moczydłowski, Przestępca na uwięzi. Elektroniczny monitoring sprawców przestępstw, Warszawa, 2006
T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: