Structure of Physics 390-ERS-3STF
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł7: podsumowanie kształcenia)
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 3 rok / 6 semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 30, seminarium 30
Metody dydaktyczne: wykład, seminarium
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w laboratorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), przygotowanie dwóch wystąpień seminaryjnych (50 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0 ECTS
Zakres tematów:
Tematy podejmowane na wykładzie:
1. Elementy składowe fizyki
2. Mechanika klasyczna
3. Oscylatory anharmoniczne i chaos deterministyczny.
4. Zasady zachowania w fizyce
5. Transformacja Lorentza.
6. Równania Maxwella.
7. Elektryczność i magnetyzm
8. Fale elektromagnetyczne i fale materii.
9. Zasady termodynamiki.
10. Podstawy fizyki statystycznej.
11. Mechanika kwantowa
12. Cząstki elementarne.
Tematy podejmowane podczas seminarium :
Wybrane zagadnienia związane ze znaczącymi osiągnięciami współczesnej fizyki i użytecznymi zastosowaniami zjawisk fizycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Budowa materii
Elementy fizyki współczesnej
Elementy mechaniki kwantowej
Fizyka statystyczna
Pracownia fizyczna
Wstęp do fizyki
Założenia (lista przedmiotów)
Budowa materii
Elementy fizyki współczesnej
Elementy mechaniki kwantowej
Fizyka statystyczna
Pracownia fizyczna
Wstęp do fizyki
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych (K_W04).
2. Zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych (K_W05).
3. Rozumie formalną strukturę podstawowych teorii fizycznych, potrafi użyć odpowiednich narzędzi matematycznych do ilościowego opisu zjawisk z wybranych działów fizyki (K_W07).
4. Umie w sposób popularny przytoczyć podstawowe fakty z poznanych działów fizyki, zarysować strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej oraz przedstawić wpływ wybranych odkryć w dziedzinie fizyki na rozwój technologii, gospodarki i rozwój cywilizacyjny (K_U01).
5. Umie przygotować opracowanie, w tym także adresowane do masowego odbiorcy, dotyczące badań w zakresie poznanych działów fizyki, wykorzystując uzyskaną wiedzę oraz literaturę i zasoby Internetu (K_U02).
6. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych (K_K05).
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia umiejętność prezentacji wybranych na konwersatorium tematów oraz umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem.
Literatura
Literatura zalecana:
1. David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy fizyki, PWN 2008
Literatura dodatkowa:
1. L.N. Cooper, Istota i struktura fizyki, PWN Warszawa 1975
2. Sz. Szczeniowski, Fizyka doświadczalna, PWN, Warszawa 1967.
3. Encyklopedia Fizyki Współczesnej, PWN, Warszawa 1983
4. R.P.Feynman, R.B.Leighton, M.Sands, Feymana wykłady z fizyki, wyd. VI, PWN Warszawa 2007.
5. Andrzej Kajetan Wróblewski, Historia Fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: