Wstęp do matematyki 390-FG1-1WDM
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki)
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka.
Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia
Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr
Wymagania wstępne: Nie ma.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS.
Zakres tematów:
1. Podstawowe wiadomości z logiki matematycznej i teorii zbiorów, indukcja matematyczna.
2. Funkcje elementarne. Wielomiany. Funkcja wykładnicza. Logarytm. Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne.
3. Liczby zespolone. Postać biegunowa i wykładnicza – wzory de Moivre’a. Pierwiastki z liczb zespolonych.
4. 2 i 3 wymiarowa przestrzeń wektorowa i afiniczna: wektory zaczepione i swobodne. Bazy i współrzędne, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy. Rzut ortogonalny. Odbicia względem prostych i płaszczyzn.
5. Elementy geometrii analitycznej. Równania prostych i płaszczyzn. Równania wybranych krzywych płaskich.
6. Elementy kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zmienne losowe (dyskretne), funkcje rozkładu, wartości średnie.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Zakres tematów: |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Zakres tematów: |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Zakres tematów: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Nadrabia braki i niedostatki wiedzy i umiejętności wyniesione z wcześniejszego etapu kształcenia oraz poszerza swoją wiedzę w stopniu niezbędnym do dalszego studiowania na kierunku ścisłym
2. Poznaje terminologię i podstawowy aparat matematyczny niezbędny do dalszego studiowania fizyki.
3. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania narzędzi matematycznych do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych.
4. Przeprowadza elementarne podstawowe rozumowania matematyczne
5. Posiada sprawność rachunkową w zakresie matematyki elementarnej
Kryteria oceniania
Forma wykładu: standardowa. Studenci są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Wstęp do Matematyki odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę.
Studenci rozwiązują zadania rachunkowe na zajęciach oraz otrzymują zadania do samodzielnego rozwiązania. Nacisk położony jest na uzyskanie przez nich umiejętności, opisanych jako główne efekty kształcenia. Efekty sprawdzane są poprzez sprawdziany pisemne. Oceniana jest także aktywność na zajęciach oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów.
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992.
2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna, GiS, Wrocław 2010
3. T Gerstenkorn, T. Sródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1972
4. Przemysław Kajetanowicz, Jędrzej Wierzejewski, Algebra z geometrią analityczną, PWN 200.
W cyklu 2022:
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. |
W cyklu 2023:
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. |
W cyklu 2024:
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: