Etyka i prawo w informatyce 390-FG1-2EPI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne / nauki prawne
Rok studiów / semestr: 2 / 3
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Wykład: 15
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacje, konsultacje
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach:
- wykład 15h
Przygotowanie do zajęć:
- wykład 5h
Zapoznanie z literaturą: 3h
Przygotowanie do zaliczenia: 2h
Konsultacje: 10h
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 co odpowiada 1 ECTS
o charakterze praktycznym: 10, 0 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- zna etyczne i prawne aspekty działalności naukowo-dydaktycznej oraz praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych, w tym zarys prawa patentowego, w zakresie przewidzianym w programie specjalności - K_W30;
- zna ogólne zasady komercjalizacji wyników badań oraz zasady przedsiębiorczości indywidualnej - K_W31;
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- zna język angielski na poziomie średniozaawansowanym (B2) - K_U28;
- umie korzystać ze źródeł wiedzy w języku angielskim w zakresie nauk fizycznych i ich zastosowań - K_U29;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, w tym w szczególności rolę kierowniczą, potrafi przyjąć odpowiedzialność za zrealizowane zadanie zespołowe - K_K02;
- rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób - K_K03;
- potrafi działać w myśl zasad przedsiębiorczości - K_K07.
Kryteria oceniania
zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej lub indywidualny projekt
zaliczeniowy (prezentacja, esej).
Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją na temat dylematów etycznych współczesności i tych, które mogą pojawić się w przyszłej pracy osoby wykonującej zawody związane z informatyką. Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach, ewentualnie napisanie eseju na określony temat.
Literatura
Kocikowski A., Górniak-Kocikowska K., Bynum T. (2001), Wprowadzenie do etyki informatycznej, wydawnictwo UAM, Poznań
Asimov I (2014) Roboty i imperium. Rebis, Poznań
Bostrom N (2016) Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia. Helion, Gliwice
Michalczak R. (2016), Podmiotowość agentów programowych w ujęciu teoretycznoprawnym (rozprawa doktorska, Kraków
Brynjolfsson E, McAfee A (2015) Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii. Mt Biznes, Warszawa
Cathcart T (2014) Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna. PWN, Warszawa
Feigenbaum A, Feldman J (eds) (1997), Maszyny matematyczne a myślenie. PWN, Warszawa
Ford M (2016) Świt robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? CDP.pl, Warszawa
Fry H (2018) Hello world. Jak być człowiekiem w epoce maszyn? Wydawnictwo Literackie, Warszawa
Kaplan J (2019) Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć. PWN, Warszawa
Kopeć R (2017) Etyka robotów bojowych. Studia Humanistyczne AGH 16/2: 51-62
Krzysztofek K (2011) Interakcje człowiek-komputer-robot z perspektywy nauk społecznych. Pomiary. Automatyka. Robotyka 3:76-82
Kuchta M (2019) Sztuczna inteligencja powinna być zgodna z prawem, etyczna i solidna. Al. Business blog [https://aibusiness.pl/sztuczna-inteligencja-powinna-byc-zgodna-z-prawem-etyczna-i-solidna/]
Lindenberg G (2018) Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy. Otwarte, Kraków
Łupkowski P (2005) Rola etyki i antropologii w rozważaniach o sztucznej inteligencji. Ethos 1/2: 239-251
Mamak K (2017) Prawo karne przyszłości. Wolters Kluwer Polska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: