Modelowanie 3D 390-FG1-2M3D
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 3 Narzędzia informatyki
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia
Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy Operacyjne
Liczba godzin dydaktycznych: laboratoria 30h
Metody dydaktyczne: praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu
Punkty ECTS: 3.00
Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 0,6 ECTS
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,2 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS
LABORATORIA
1) poznajemy środowisko Blendera, obsługę myszy, klawiatury - interface użytkownia
2) dodawanie gotowych prymitywów; translacje, rotacje, skalowania, skróty klawiaturowe i praca myszką
3) renderowanie (silnik Blendera oraz Cycles), materiały i tekstury, tekstury obliczeniowe, praca w UV/Editor oraz Nodes
4) modelowanie martwej natury (np. kieliszek, widelec, krzesło, klucz, pierkarnik, lampka nocna, nocnik), teksturowanie, oświetlenie; modyfikatory: subdivision surface, mirror, screw
5) elementy fizyki w Blenderze - zderzenia ciał, tworzenie najprostszych animacji, klatki kluczowe i interpolacja; rigid body, soft body; prędkość początkowa obiektów
6) więcej o modelowaniu 3D - ćwiczenia praktyczne (pomieszczenie - wnętrze, budynek na zewnątrz, dodatki ułatwiające tworzenie budynków); obiekty MetaBall; malowanie tekstur; modelowanie parametryczne - koła zębate i przekładnie
7) szkielet i animacje szkieletu - skrzynia, dłoń, ludzik
8) kamera i animacje (zależności: ruch po ścieżce, orientacja kamery na obiekt)
9) edytor wideo - sklejanie filmów, zdjęć, dodawanie muzyki, napisów, prostych efektów
10) wymiarowanie (dodatek MeasureIt), tworzenie plików do druku 3D, wiązanie ze sobą elementów zależnościami;
11) wybrane dodatki (Extra Object, ArchiMesh, BoltFactory i inne)
Jeśli czas pozwoli (w zależności od stopnia zaawansowania grupy):
a) praca z obrazkami i filmami: tworzenie filmów - timelapse; efekty filmów (np. rozmywanie/zakrywanie twarzy bohatera),
b) dodawanie efektów 3D do filmów, śledzenie obiektów w filmie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
[K U22] umie pracować w środowisku różnych systemów operacyjnych oraz korzystać z wybranych programów aplikacyjnych - w tym przypadku Blendera, w którym poznał podstawy modelowania 3D.
[K U23] umie napisać prosty program komputerowy w wybranym języku
programowania, skompilować go i uruchomić - w tym przypadku umie tworzyć obiekty oraz je kolorować, teksturować, przypisywać im materiały. Zna podstawy renderowania grafiki. Umie stworzyć animacje (w tym animacje z silnikiem fizycznym) w Blenderze.
[K U25] umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internelu z poszanowaniem własności Intelektualnej oraz zasad użytkowania
[K KO1] zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego
kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
[K KO3] rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób
[K KOs] potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Inlernetu, także w językach obcych
Literatura
1. Blender. Praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu, Ben Simonds, Wydawnictwo Helion
2. Wirtualne modelarstwo, wydanie 3, Witold Jaworski, bezpłatna książka dostępna pod adresem http://www.samoloty3d.pl/
3. Blender. Podstawy modelowania, Bogdan Bociek, Wydawnictwo Helion
4. Blender. Architektura i projektowanie. Wydanie II, Piotr Chlipalski, Wydawnictwo Helion
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: