Programowanie mikroprocesorów 390-FG1-2PM
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 4 Kształcenie praktyczne i specjalistyczne
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia
Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy operacyjne, Programowanie strukturalne, Programowanie obiektowe, Wstęp do elektroniki
Liczba godzin dydaktycznych: wykład 15h, laboratoria 30h
Metody dydaktyczne: wykład, praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu
Punkty ECTS: 4.00
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 0,6 ECTS, udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 1 ECTS
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,8 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS
TEMATYKA ZAJĘĆ
WYKŁAD - omówienie następujących zagadnień:
1) mikrokontroler, parametry, porty cyfrowe i analogowe, charakterystyka parametrów, bootloader, Arduino IDE, typy danych w rodzinie 8-bitowych procesorów, pamięć RAM, FLASH, EEPROM
2) kod Arduino - opis uproszczonego języka C/C++, "prawdziwy" kod C/C++, porty cyfrowe i analogowe (potencjometr)
3) komunikacja z mikrokontrolerem (UART, one wire, I2C/TWI, SPI)
4) wyświetlacze LCD
5) silniki i serwo-silniki
6) czujniki elektroniczne (czujnik odległości, temeratury, wilgotnosci, ciśnienia)
7) komunikacja z innymi płytkami Arduino - przewodowa oraz bezprzewodowa
8) środowisko Processing
9) mikrokontroler bez platformy Arduino - ATtiny13A, ATmegaX8 - czysty język C (nie dialekt Arduino)
LABORATORIA - polegają na dogłębnym ćwiczeniu poznanych zagadnień z cyklu wykładów, tj.
1) instalowanie środowiska programistycznego Arduino IDE, kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera
2) proste układy z diodami elektroluminescyjnymi (LED) na płytce stykowej i ich oprogramowywanie
3) wirtualna płytka Arduino - bezpłatny symulator Arduino ze stron internetowych
4) komunikacja z ekranem komputera, metody tekstowe i binarne wysyłania danych, szybkość transmisji, korekcja błędów
5) potencjometr i odbieranie danych analogowych, fotorezystor, sterowanie jasnością LED-ów przy pomocy modulacji PWM, analogowe joysticki
6) środowisko Processing
7) komunikacja przewodowa pomiędzy Arduinami
8) komunikacja bezprzewodowa pomiędzy Arduinami (radiowa)
9) programowanie ATtiny13a, ATmegaX8 - czysty język C (nie dialekt Arduino)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student
1) zna charakterystyczne parametry mikrokontrolera [K U25] [K KO3] [K KO3]
2) potrafi wymienić różnice pomiędzy rodziną mikrokontrolerów Atmega AVR [K U25] [K KO3] [K KO3]
3) potrafi zainstalować środowisko Arduino IDE [K U22] [K U25]
4) potrafi programować płytkę Arduino UNO [K W25] [K U22]
5) potrafi budować układy elektroniczne na płytce stykowej [K W25] [K U22]
6) potrafi wykorzystywać czujniki elektroniczne do współpracy z Arduino [K W25]
7) potrafi komunikować się pomiędzy wieloma płytkami Arduino [K W25] [K U25]
8) potrafi sterować silnikami i serwo-silnikami [K W25]
9) umie przedstawić graficznie dane pomiarowe (wysyłane przez Arduino) w środowisku Processing [K W25] [K U22] [K U25]
[K W25] zna podstawy programowania w wybranym języku wyższego poziomu
[K U22] umie pracować w środowisku różnych systemów operacyjnych oraz korzystać z wybranych programów aplikacyjnych
[K U23] umie napisać prosty program komputerowy w wybranym języku
programowania, skompilować go i uruchomić
[K U25] umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internelu z poszanowaniem własności Intelektualnej oraz zasad użytkowania
[K KO1] zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego
kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
[K KO3] rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób
[K KOs] potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Inlernetu, także w językach obcych
Literatura
1. Arduino. 36 projektów dla pasjonatów elektroniki, Simon Monk, Wydawnictwo Helion
2. Arduino dla początkujących. Kolejny krok, Simon Monk, Wydawnictwo Helion
3. Arduino. 65 praktycznych projektów , John Boxall, Wydawnictwo Helion
4. Zrób to sam z Arduino. Zaawansowane projekty dla doświadczonych twórców, Andrews Warren, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: