Rachunek różniczkowy i całkowy I 390-FM1-1RRC1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki)
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka.
Specjalność, poziom kształcenia : fizyka medyczna, studia pierwszego stopnia
Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr
Wymagania wstępne: Nie ma.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.0 ECTS.
Zakres tematów:
1. Ciągi i szeregi liczbowe.
2. Funkcje elementarne i ich własności.
3. Pochodna funkcji jednej zmiennej i jej własności.
4. Szereg Taylora.
5. Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
6. Całki nieoznaczone i całki oznaczone.
Konwersatorium obejmuje ten sam zakres materiału co wykład i stanowi jego obliczeniową ilustrację.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Poznaje podstawowy aparat matematyczny analizy matematycznej i innych działów matematyki wyższej, niezbędny do dalszego studiowania fizyki.
2. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania narzędzi matematycznych do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych.
3. Umie przeprowadzać i zreferować wybrane rozumowania matematyczne o niewielkim stopniu złożoności.
4.Posługuje się językiem matematycznym do opisu rzeczywistości fizycznej.
5. Posiada sprawność rachunkową w zakresie rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
6. Orientuje się w zagadnieniach matematyki wyższej mających znaczenie dla dalszego studiowania fizyki.
7. Umie zastosować metody matematyki wyższej do zagadnień nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych.
Kody:
K_W06, K_W07, K_U03, K_U04, K_U05.
Kryteria oceniania
Studenci uczestniczą w wykładzie oraz ćwiczeniach. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji.
Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Rachunek różniczkowy i całkowy I odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę.
Studenci otrzymują listy zadań do samodzielnego rozwiązania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć przedstawiają ich rozwiązania. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji. Prowadzący stara się wytworzyć w grupie ćwiczeniowej poczucie odpowiedzialności za zespół i zachęca do pracy zespołowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. W. Krysicki, Z. Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, t. 1
2. M. Gewert, Z. Skoczylas: Analiza matematyczna, przykłady i zadania
Literatura uzupełniająca:
1. M. Fichtenholz: Rachunek różniczkowy i całkowy, t. 1
2. L. Górniewicz, R. S. Ingarden: Analiza matematyczna dla fizyków, t. 1
3. R. Rudnicki: Wykłady z analizy matematycznej,
4. W. Rudin: Podstawy analizy matematycznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: