Wstęp do fizyki 390-FM1-1WDF
Profil studiów: ogólnoakademcki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 Podstawy Fizyki
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 1 rok, 1 semestr, studia I stopnia
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i rozumienie materiału określonego przez podstawę programową z fizyki i matematyki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zalaczniknr4.pdf).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 30 godz, konwersatorium 30 godz., laboratorium 30 godz
Metody dydaktyczne: wykład, pokazy, praca laboratoryjna, ćwiczenia rachunkowe, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, kolokwia, praca własna studenta w domu.
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w laboratorium (30 godz.),
praca własna (rozwiązywanie zadań, problemów) w domu (30 godz.),
przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego (48 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 90 godz., 5,4 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 30 godz., 1,2 ECTS.
Na wykładzie są omawiane następujące zagadnienia:
* Rozwój nauki i rozwój fizyki, wprowadzanie wielkości mierzalnych.
* Skalary, wektory pochodna
* Układ odniesienia, wielkości kinematyczne i dynamiczne
* Ciała makroskopowe
* Zasady zachowania
* Grawitacja
* Sprężyny, drgania i fale mechaniczne
* Termodynamika
* Elektryczność i Magnetyzm
* Mechanika kwantowa
* Budowa atomu i jądra atomowego
* Zastosowania fizyki i jej znaczenie dla społeczeństwa
Na konwersatorium rozwiązywane są zadania z zakresu:
* Skalary, wektory, układy odniesienia.
* Wielkości kinematyczne i dynamiczne, mechanika punktu materialnego
* Ciała makroskopowe.
* Grawitacja.
* Sprężyny, drgania i fale.
* Zasady zachowania
* Elementy termodynamiki.
* Elementy elektrostatyki.
* Elementy magnetostatyki.
* Elementy fizyki fal elektromagnetycznych.
* Elementy fizyki atomu.
* Elementy fizyki jądra atomowego.
Na zajęciach laboratoryjnych wykonywane są doświadczenia:
* Badanie drgań tłumionych w układzie wahadła sprężynowego.
* Rozkładanie wektorów na składowe za pomocą układu z czujnikami pomiaru siły.
* Badanie procesów ładowania i rozładowania kondensatora w układzie RC.
* Badania drgań w układzie RLC
* Badanie zjawisk rezonansowych.
* Wyznaczenie prędkości dźwięku.
* Komputerowe sterowanie w układzie automatycznej regulacji
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego (K_W01)
2) rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki (K_W02)
3) zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych (K_W05)
4) umie analizować problemy z zakresu mechaniki, znajdować i przedstawiać ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę oraz przy wykorzystaniu poznanych narzędzi matematyki wykonywać analizy ilościowe i wyciągać wnioski jakościowe (K_U06)
5) umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu elektryczności i magnetyzmu, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować (K_U09)
6) potrafi zaplanować oraz wykonać podstawowe pomiary wielkości charakterystycznych dla wybranych zjawisk oraz własności fizycznych wybranych ciał w zakresie przewidzianym programem specjalności (K_U34)
7) rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób (K_K03)
8) potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień fizyki i jej zastosowań, rozumie społeczne aspekty zastosowań fizyki oraz związaną z tym odpowiedzialność (K_K06)
Kryteria oceniania
Ocena z konwersatorium zależy od wyniku punktowego za kolokwia, aktywność i obecność na zajęciach.
Ocena z laboratorium jest funkcją liczby punktów zebranych za przygotowanie, przeprowadzenie i sprawozdanie przeprowadzonych eksperymentów.
Egzamin końcowy jest w formie ustnej. Studenci odpowiadają na pytania. Lista pytań jest jawna i ustalona po zakończeniu cyklu wykładów.
Literatura
Literatura zalecana
1) S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, OpenStax Polska, 2018 (podręcznik dostępny w wersji elektronicznej)
2) Robert Resnick, David Halliday, Jearl Walker, Podstawy fizyki Tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
Literatura uzupełniająca
1) A.K. Wroblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: