Komputerowe metody obliczeniowe 390-FM1-2KMO
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki matematyczne, informatyka
Moduł: narzędzia informatyki
Rok studiów/semestr: 1 rok / 2 semestr
Wymagania wstępne: obsługa komputera z systemem Windows/Linux, dobra znajomość matematyki na poziomie przynajmniej szkoły średniej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: labratorium - 30 godz.
Metody dydaktyczne: dyskusja, zajęcia praktyczne, konsultacje, praca własna studenta w domu
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (30 h), udział w konsultacjach (30 h), praca własna w domu i przygotowanie do zaliczeń (30 h)
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 2.4 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 1.2 ECTS
Program zajęć:
1. Wprowadzenie do Mathematica/Octave
2. Proste obliczenia
3. Środowisko programistyczne
4. Listy, tablice, wektory i macierze
5. Wykresy
6. Pliki skryptowe
7. Instrukcje sterujące
8. Funkcje
9. Równania liniowe
10. Różniczkowanie numeryczne
11. Całkowanie numeryczne
12. Aproksymacja
13. Interpolacja
14. Metoda Monte-Carlo
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Ogólnie: | W cyklu 2022: |
Założenia (lista przedmiotów)
Ogólnie: | W cyklu 2022: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
zdalnie
Efekty kształcenia
K_W23 - zna zasady użytkowania systemów operacyjnych oraz pakiet wybranych specjalistycznych programów aplikacyjnych - w tym środowisko do analizy danych i obliczeń symbolicznych
K_W24 - ma podstawową wiedzę z zakresu algorytmiki i struktur danych
K_W26 - zna podstawy metod numerycznych stosowanych do zagadnień fizyki oraz problemów techniki
K_U24 - umie wykorzystywać narzędzia komputerowe do rozwiązywania problemów matematyki i fizyki, w tym środowiska informatyczne do analizy danych, obliczeń numerycznych i symbolicznych
K_K01 - zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy (75%), prace domowe i praca na zajęciach (25%). Zaliczenie zajęć wymaga zdobycia 50% liczby punktów końcowych.
Literatura
[1] R. L. Zimmerman, F. I. Olness, Mathematica for physics, Addison-Wesley, 1995
[2] W. Kinzel, G. Reents, transl. by M. Clajus and B. Freeland-Clajus, Physics by computer: programming physical problems using Mathematica and C, Berlin, Springer, 1998
[3] 1 podręcznik on-line dla Octave: https://docs.octave.org/octave.pdf
[4] 2 podręcznik on-line dla Octave: http://www-mdp.eng.cam.ac.uk/web/CD/engapps/octave/octavetut.pdf
[5] Z. Fortuna, B. Macukow, J. Wąsowski, Metody numeryczne, Warszawa, Wydawnictwo WNT, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: