Psychologia społeczna 390-FM1-3PS
Kurs obejmuje najważniejsze zagadnienia psychologii społecznej istotne w różnych obszarach i kontekstach, zwłaszcza kluczowych w zawodach związanych z edukacją i pracą między ludźmi. Studiowana jest ultraspołeczna natura człowieka w szeregu zagadnień szczegółowych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. Omawiane są kwestie zarówno pozytywne, jak i te, które stanowią bolączkę współczesnych grup, społeczności i kultur. Na bazie teorii, badań z aktualnej literatury przedmiotu, studenci mają możliwość zdobycia umiejętności rozumienia zjawisk natury społecznej dotyczących człowieka i jego relacji z innymi ludźmi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG5 – ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych i biologicznych aspektów rozwoju człowieka w różnych kontekstach społecznych
KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, jak również zna sposoby i kanały komunikowania się w różnych grupach ludzi (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)
KA6_WK8 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych psychologii społecznej, poglądów różnych autorów
KA6_KO4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
Kryteria oceniania
Metody pracy obejmują dyskusję na bazie literatury, krytyczną analizę badań i studiów przypadku, tworzenie odniesień do realnych zjawisk z przestrzeni publicznej współczesnych społeczeństw.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach poparta znajomością literatury, z użyciem prawidłowej terminologii i wnioskowania opartego na badaniach. Ponadto należy uzyskać minimum 51% punktów z testu jednokrotnego wyboru i dwóch pytań otwartych, wg punktacji zgodnie z Regulaminem Uniwersyteckim.
Bardzo dobry (5.0) 91-100 (w procentach %)
Dobry plus (4.5) 81-90
Dobry (4.0) 71-80
Dostateczny plus (3.5) 61-70
Dostateczny (3.0) 51-60
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson E., Aronson J. (2020). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
Aronson E., Wilson T.D., Akert. R.M. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN.
Milgram S. (1962). Behawioralne badanie posłuszeństwa W: E. Aronson (red.) (2001). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.
Kocur D. Poczucie i potrzeba władzy wśród nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 55–65.
Poraj G. Profile psychologiczne nauczycieli a ich funkcjonowanie w roli zawodowej. Psychologia Wychowawcza, Nr 5/2014, 1-16.
Rutkowska M. Wzorce gotowości do agresji u młodzieży przystosowanej i niedostosowanej społecznie. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 25-36.
Sokołowska E. (2013) (red.). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Literatura uzupełniająca:
Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Sedikides C., Skowronski J.J. (2004). O ewolucyjnych funkcjach Ja symbolicznego: motyw samowartościowania. W: A. Tesser, R.B. Felson, J.M. Suls. Ja i tożsamość. Gdańsk: GWP (najlepiej całość).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: