Dydaktyka fizyki I 390-FM2-1DFI
Tematyka wykładu:
1. Cele nauczania fizyki:
- poznawcze,
- kształcące
- wychowawcze
2. Zasady i metody nauczania fizyki:
- zasada systematyczności
- zasada wiązania teorii z praktyką
- zasada poglądowości
- zasada świadomości i aktywności uczniów
- zasada stopniowania trudności
- zasada trwałości wyników nauczania
3. Eksperyment pokazowy:
- pojęcie i istota eksperymentu
- rodzaje eksperymentów
- technika i metodyka eksperymentu pokazowego
4. Eksperyment laboratoryjny
- rola i cele eksperymentu laboratoryjnego
- podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną
- eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej
- kontrolny eksperyment laboratoryjny
- eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych
- metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych
5. Szkolne zadania z fizyki
- testowe
- eksperymentalne
- graficzne
- inne rodzaje zadań
6. Nauczanie problemowe
7. Nauczanie programowane
8. Organizacja procesu nauczania
- formy zajęć lekcyjnych
- kontrola i ocena uczniów
- notatki ucznia
- podręcznik
- koło naukowe i zajęcia fakultatywne
- gabinet - pracownia
8. Konspekt
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Zarys dydaktyki ogólnej, W. Okoń, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa 1965
2. Nauczanie fizyki – kurs podstawowy, Cz. Fotyma, Cz. Ścisłowski, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa , 1972
3. Zasady i metody nauczania fizyki – kurs podstawowy, red. M. Sawicki, Państw. Zakł. Wyd. Szkolnych, Warszawa 1973
4. Nauczanie fizyki. cz.I, II, III, IV, red. M. Sawicki, W.Sz.i P., Warszawa 1978
5. Problemowe nauczanie fizyki, D.Tokar, skrypt cz.1, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich, Opole 1983
6. Uczymy się nauczać, R. Arends, W.Sz.i P., Warszawa 1994
7. Jak uczyć fizyki w gimnazjum, M. Sawicki, Wyd. Naukowe Semper, Warszawa, 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: