Dydaktyka fizyki II 390-FM2-1DFII
1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa.
2. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych.
3. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty
uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania.
4. Rozwój umysłowy ucznia a poznanie przez niego przyrody.
5. Zagadnienia metodyczne, uczenie uczniów pojęć, praw i teorii fizycznych.
6. Praktyka procesu nauczania fizyki, zadania w nauczaniu i ocena rozwoju ucznia.
W cyklu 2023:
1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki. |
W cyklu 2024:
1. Program nauczania fizyki w szkole średniej ze stanowiska metodologii fizyki. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1 - posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach dydaktyki (fizyka K_W01)
W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji i ich implementacji (fizyka K_W01)
W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne
W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa (fizyka K_W01)
W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych systemu edukacji (fizyka K_W07)
W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07)
Umiejętności:
U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne na poziomie szkoły
podstawowej (fizyka K_U01)
U2 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych (fizyka
K_U03),
U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka
K_U04)
Kompetencje społeczne:
K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych (fizyka K_K01)
K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu nauczyciela (fizyka K_K02)
K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży (fizyka K_K03
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach. Dyskusja i prezentacja końcowa
Literatura
1. Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982
2. Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973
3. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976
4. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981
5. Sawicki M., Jak uczyć fizyki w gimnazjum, Semper, 1999.
Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992
6. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974
7. Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976
W cyklu 2023:
1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. |
W cyklu 2024:
1. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: