Interdyscyplinarne aspekty fizyki 390-FS2-2INAF
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł "Podsumowanie kształcenia"
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki fizyczne, fizyka
Rok studiów/semestr: 2 rok/3 semestr, studia II stopnia
Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym skorzystanie z literatury anglojęzycznej i przygotowanie wystąpienia seminaryjnego w języku angielskim
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Seminarium 30 godz.
Metody dydaktyczne: Wystąpienia seminaryjne studentów (2-3 wystąpienia) w języku angielskim, ocena prezentacji oraz dyskusja w tym języku
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium (30 godz.), praca własna (przygotowanie wystąpień, korzystanie z zasobów Internetu) -30 godz.
Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. - 4 punktów ECTS.
Tematy podejmowane na Seminarium:
1. Działy interdyscyplinarne nauk przyrodniczych
2. Nowoczesne zastosowania technik fizycznych, np. techniki impulsowe, rozpraszanie sprężyste i niesprężyste.
3. Metody radiograficzne.
4. Techniczne aspekty fizyki: samoorganizujące się układy, materiały klasy smart, nanostruktury np. typu wiskersów, materiały swichowe, np. multiferroiki
5. Medyczne aspekty zastosowań fizyki, zagadnienia do wyboru: diagnostyka: USG 2D - ultrasonografia płaska, CT – tomografia komputerowa, MRI - tomografia rezonansu magnetycznego, terapia neutronowa.
6. Radioizotopowe metody pomiarowe, dozymetria, typowe dawki, dawki graniczne, dawki letalne, hormeza radiacyjna.
7. Przemysłowe aspekty fizyki, np. energetyka jądrowa, odnawialne źródła energii, alternatywne źródła energii.
Proponowane zagadnienia do samodzielnego opracowania:
- energetyka jądrowa,
- alternatywne źródła energii,
- odnawialne źródła energii,
- diagnostyka medyczna,
- terapia medyczna,
- zastosowanie eksperymentalnych technik impulsowych,
- wykorzystanie technik neutronowych,
- zastosowanie metod fizycznych w kryminalistyce,
- zastosowanie metod fizycznych w datowaniu przedmiotów,
- badania współczesnych materiałów (grafen, nanowarstwy, materiały inteligentne, ...)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student:
- K_U01 - umie w sposób popularny omówić współczesne osiągnięcia w zakresie poznanych działów fizyki,
- K_U13 - umie zastosować wiedzę z zakresu fizyki do wybranych problemów spoza dyscypliny i krytycznie korzystać z fachowej literatury i zasobów Internetu - w tym źródeł w języku angielskim - w od niesieniu do wybranych problemów matematyki i informatyki,
- K_U19 potrafi przygotować i zrealizować wystąpienie publiczne w języku polskim lub angielskim dotyczące bieżących problemów fizyki,
- K_K01 ma świadomość odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zawodu, szczególnej odpowiedzialności za rzetelne prowadzenie prac badawczych i prezentacji ich wyników.
Kryteria oceniania
Studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach seminaryjnych. Główne problemy do dyskusji nakreśla prowadzący, wskazując materiały źródłowe i czas niezbędny na samodzielne opracowanie wybranych zagadnień. Po prezentacji tematu seminaryjnego otwierana jest dyskusja na bazie zgromadzonego materiału i opracowanych przykładów.
Student trzykrotnie w semestrze referuje w języku angielskim wybrane przez siebie zagadnienia z zakresu związku fizyki współczesnej i dyscyplin pokrewnych. Wystąpienia przygotowywane są na podstawie anglojęzycznej literatury i źródeł internetowych.
Oceniane są:
- jakość i merytoryczna treść przygotowywanych prezentacji
- biegłość w posługiwaniu się językiem angielskim
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Źródła (artykuły naukowe i Internet) do samodzielnego wykorzystania.
2. J. I. Pfeffer, S. Nir, Modern Physics An Introductory Text, Imperial College Press 2000.
3. A. Oleś, Metody eksperymentalne fizyki ciała stałego, WNT Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: